Den amerikanske klesprodusenten Abercrombie & Fitch (A&F) vil innen våren fjerne alle logoer fra sine produkter, skriver The Wall Street Journal.

Tiltaket blir gjort for å vinne tilbake det amerikanske tenåringsmarkedet, hevdes det av fabrikanten som har bygget sin suksess på å selge collegegensere og T-skjorter med nettopp selskapets logo på brystet.

«For noen års siden gikk alle jentene med Abercrombie og Hollister (separat A&F-merkevaren, red.anm) T-skjorter, men nå går ikke vennene mine med dem like ofte», sier studenten Micayla Lubka til avisen.

20-åringen fra Wisconsin mener kleslogoer fortsatt er greit dersom de er lite synlig, som skjortene til Vinyard Vines eller Ralph Laurens Polo.

Endringene gjøres i første rekke på produktene i det nord-amerikanske markedet.

A&F-toppsjef Mike Jeffries uttalte på en telefonkonferanse med investorer før helgen at Abercrombie & Fitchs gjenkjennelige elg, og Hollisters måke, samt merkenavnene, ville fortsette å "være en faktor i resten av verden".

A&F har vært sent ute med å fange opp endrede preferanser til sitt kjernepublikum, som nå oftere foretrekker anonyme og billigere plagg. Trenden har også gjort dype innhugg i selskapets inntjening, ifølge WSJ.

Selskapets omsetning var ned 6 prosent til 891 millioner dollar mellom juni og august, sammenlignet med samme periode ifjor. Resultatet steg imidlertid til 12,9 millioner dollar fra 11,4 millioner dollar over samme perioder, som følge av kostnadskutt.

Investorene er imidlertid bekymret og svarte med å sende aksjen ned nær fem prosent fredag.

Bruttomarginene på selskapets produkter har også falt fra rundt 67 prosent i 2007 til rundt 62 prosent de siste kvartalene, ifølge meglerhuset Cowen & Co.

Les også:
Frykter ikke krangel på skolene
Obos-leiligheter har steget 14 prosent i år
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.