Det norske teknologiselskapet Rubberduck Media Lab har hanket inn enda en sentral kunde. Selskapet har utviklet teknolgoi som gjør det mulig å se tv på moviltelefonen, og den brukes blant annet av BBC, Universal, TV2 og NRK.

Nå har Rubberduck tegnet avtale med den skandinaviske mobiloperatøren 3 for leveranse av både den tekniske løsningen, drift og hosting av 3s satsning på mobil-tv i Sverige og Danmark.

Tjenesten, som heter 3Show, testes nå og inngår fra 1. februar i 3s mobile bredbåndstjenester som en del av konseptet X-Series.

Avtalen er av stor betydning for Rubberduck, sier Ola Svartberg, leder for Rubberduck Media Lab.

- Det viktigste for oss er at dette er en kunde som har høy prestisje, og er kjent for å være bevisst ute etter de beste løsningene, særlig innen multimedia, sier Ola Svartberg, leder for Rubberduck Media Lab.

Produktansvarlig hos 3, Brian Laffan, sier at 3 kommer til å satse stort på mobil-tv.

- Vi vil lede utviklingen på dette området, sier Laffan i en pressemelding.

- Dette er den beste attesten vi kunne fått, mener Svartberg.

Større grep om tjenesten
Svartberg vil ikke ut med hvor stor verdi avtalen har når det gjelder omsetning, annet enn at den er betydelig. Rubberduck vil ikke gå ut med fjorårsresultatet ennå, men Svartberg forteller at omsetningen er mer enn doblet i forhold til 2005. Dette skyldes at selskapet har fått flere kunder, og at omsetningen per kunde har økt. Avtalen med 3 blir delvis inntektsført både i 2006 og 2007.

Gjennom avtalen med 3 tar Rubberduck grep om en større del av tjenesten.

- Det nye i denne avtalen er at vi leverer en fullstendig tjeneste til en stor operatør. Det kan åpne for ny business, sier Svartberg.

Hoveddelen de eksisterende kunder er kringkastere eller innholdsleverandører. Rubberduck, er som alltid, i samtaler med andre store aktører.

– At 3 velger oss viser at Rubberduck har markedets beste løsning for mobil-tv. Tjenesten vi leverer gir brukeren en bedre seeropplevelse basert på høyere bildekvalitet og enkelhet i navigasjonen mellom tv-kanaler, sier Espen Erikstad, teknologidirektør hos Rubberduck Media Lab.

Utvider produktene
Rubberduck har tidligere gjort seg internasjonalt bemerket for si teknologi. Teknologimagasinet RedHerring trakk ifjor vinter frem norske Rubberduck Media Lab som et av ni mobil-tv-selskaper man bør følge med i tiden fremover .

Rubberducks kongstanke er at folk bruker flere og flere kanaler for både underholdning og distribusjon . Rubberducks teknologi gjør disse kanalene tilgjengelige for leverandørene.

- Vi er nå i ferd med å utvikle tjenester som gjør mobil-tv enklere tilgjengelig og åpner for brukergenerert innhold, sier Svartberg.