For første gang gjør Coca-Cola det kjent at de årlig produserer tre millioner tonn plastemballasje, noe som tilsvarer rundt 200.000 flasker i minuttet.

Tallene kommer frem i en rapport utført av miljøorganisasjonen Ellen Macarthur Foundation, som krever at globale selskaper stanser hemmelighold av plastproduksjon, i tillegg til å gjøre mer i kampen mot plastforurensning.

Dette er første gang disse dataene publiseres, skriver The Guardian.

31 selskaper åpner opp i plastforbruk

Totalt er det 150 selskaper som har skrevet under på Ellen Macarthur Foundations «plast-kampanje», som i hovedsak stiller tre «plastkrav» til bedriftene:

  • Stanse unødvendig produksjon av plastemballasje, og heller ta i bruk gjenbrukbare materialer istedenfor engangsplast
  • Omstille seg til en garanti om at 100 prosent av all plastemballasje trygt og enkelt kan bli redusert, resirkulert eller kompostert innen 2025
  • Skape en økonomi med god syklus, som omfavner resirkulerbar plast eller reduksjon i plastforbruk

Coca-Cola har tidligere nektet å oppgi tall på plastproduksjonen sin, men letter nå på sløret. Likevel gjelder tallene kun mengden plastemballasje brusgiganten produserte i 2017.

Omfanget av plastflasker har de ikke villet gå ut med. Men hvis andelen av plastemballasjen omgjøres til en såkalt 500ml PET plastflaske, utgjør dette rundt 108 milliarder flasker årlig – mer enn én femtedel av verdens totale PET-flaskeproduksjon.

Til sammen har nå 31 globale selskaper åpnet opp for mer innsyn i plastproduksjonen, deriblant Mars, Nestlé og Danone.

Nestlé produserer plastemballasje på 1,7 millioner tonn årlig, Unilever 610.000 tonn og Danone 750.000 tonn. Ingen flyselskaper, matkjeder eller hoteller har ennå sagt seg villig til å signere.

Flere nekter

Til tross for dette nekter fortsatt flesteparten av selskapene som har signert å oppgi sine egne «plasttall». Dette gjelder blant annet Pepsi Co, H&M, Loreal, Walmart, Marks & Spencer og Burberry.

I rapporten oppfordres det til at flere selskaper og myndigheter over hele verden må ta i et større tak.

– At disse 30 selskapene nå legger frem disse tallene er et viktig skritt mot større åpenhet. Vi applauderer disse selskapene, og håper flere vil følge samme eksempel, heter det i rapporten.

Sander Defruyt, hovedansvarlig for rapporten, sier det fortsatt er en lang vei å gå.

– De er fortsatt langt unna å matche størrelsen på problemet, spesielt når gjelder å kutte i unødvendig plastbruk og finne innovative løsninger, sier Defruyt til The Guardian, og fortsetter:

– Ambisjonene våre må fortsette å øke for å vinne kampen mot platforurensing. Å flytte seg fra forpliktelse og engasjement til handling er helt avgjørende. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Dette ser Nordic Impact-sjefen etter når hun skal være med og kåre norske ledestjerner
Siviløkonom Cilia Holmes Indahl ser etter unge som utfordrer det etablerte når hun i lag med resten av juryen skal kåre 30 under 30.
00:58 Min
Publisert: