«Boikott Stormberg».

«Da var det slutt på å handle fra Stormberg, gitt».

«Dette er bullshit».

«Da va eg ferdighandlet hos Stormberg!!! Politikk ska ikke dokker drive, dokker skal selge klær!!!".

«Siste plagg kjøpt, de gamle er brent opp».

«Synd at eit so godt produkt skal ha so udugelege leiarar».

Reaksjonene har vært sterke og mange etter at Stormberg, som er støttespiller for ulvetilhenger WWF, tirsdag kveld lanserte en meningsmåling på Facebook for eller mot ulv.

– Hva synes du? La ulven leve eller nei til ulv?, spør Stormberg.

Mister kunder

Klokken 14 torsdag har nærmere 36.000 nordmenn stemt. Og om avstemningen gir et riktig bilde av nordmenns holdninger til ulven, er befolkningen delt nesten på midten. 53 prosent sier ja til ulv. 47 prosent sier nei.

Nærmere 1000 har delt meningsmålingen og 700 har kommentert den. Flere hundre varsler boikott eller brenning av Stormberg-produktene. Også ved nyttårstider i fjor fikk Stormberg sterke reaksjoner fra kundene etter å ha valgt side i den betente saken.

– Så skjer det dessverre igjen. Stort sett hver gang vi i Stormberg snakker om naturmangfold og rovdyr som en naturlig del av artsmangfoldet, så mister vi hundrevis av kunder. Selv vi som turtøyprodusent, som har mange kunder som er opptatt av natur, opplever boikott og brenning av klær når vi snakker om viktigheten av biologisk mangfold og en levedyktig ulvestamme, skriver Stormberg-eier Steinar J. Olsen på Facebook onsdag kveld.

– Ja, Stormberg trenger utvilsomt kunder for å overleve. Og vi synes det er leit når vårt samfunnsengasjement fører til at vi mister kunder. Vi vil likevel aldri la vårt behov for salg gå på bekostning av det vi tror på, skriver han videre.

To motpoler

Hege Ekberg er daglig leder hos Stormberg.

Daglig leder Hege Nilsen Ekberg hos Stormberg er usikker på hvilke konsekvenser boikotten kan få for selskapet.
Daglig leder Hege Nilsen Ekberg hos Stormberg er usikker på hvilke konsekvenser boikotten kan få for selskapet. (Foto: Kjartan Bjelland)

– Jeg er ikke overrasket over at ulven skaper så høyt engasjement, sier hun og legger til at det er vanskelig å måle hvilke eventuelle negative effekter boikotten vil få for selskapet.

– Noen kunder mister vi når vi tar slike valg, men vi får også mange støtteerklæringer og nye kunder.

– Mange av kommentatorene på Facebook kritiserer dere for å lage en meningsmåling som handler om for eller mot ulv og at dette er en grov forenkling av denne betente saken?

- Jeg vet selvfølgelig at det ikke er så enkelt, eller svart hvitt, men det er vanskelig å få frem alle nyansene i en undersøkelse som dette. Det oppleves å være to motpoler i denne saken, og det var dette vi har ønsket å måle. Selv om debatten kan oppleves svart-hvitt tror vi ikke løsningen er det, sier hun. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fangsten
Langt ute i Atlanterhavet, utenfor øya Pico, gjør fangstmannen Paulo Afonso Vielle oppdagelser som bør få det til å gå kaldt nedover ryggen på nordmenn.
00:22 Min
Publisert: