Bytte av leverandør skulle vise seg å bli mer komplisert enn først antatt for næringsmiddelprodusenten Mills. Etter kort tid begynte klagene på flassende lakk å strømme inn.

Nå er spørsmålet om hvem som skal ta regningen for at kjøperne av kaviar og majones fikk uventet strøssel.

- Kostnadene er det natulig at leverandøren dekker. Vi er i god dialog og håper saken får den utgangen vi ønsker, sier Øyvind Vederhus som er kommunikasjonssjef i Mills.

- Vi har hatt tap, og det er snakk om betydelige beløp.

Les også: Mills blir helnorsk (krever innlogging)

Ingen helserisiko

Først vurderte Mills full tilbaketrekking av tubene, men besluttet til slutt at tubene som allerede var i butikkhyllene skulle omsettes på ordinær måte siden innholdet var intakt og lakken ikke utgjorde noen helserisiko.

- Kundene forsto at innholdet var fullt spiselig.

Etter at feilen var løst 1. juli , og lakken erstattet med en annen type, valgte Mills å tilbakekalle deler av partiet som risikerte å bli liggende i hyllene i lang tid.

- En del av produksjonen ble trukket tilbake og kastet. Samtidig måtte vi øke kapasiteten for å produsere tuber med ny lakk, sier kommunikasjonssjefen.

Diktet klage

På Facebook til Mills ble det en strøm av klager. Enkelte valgte å klage i diktform.

"Fan av Mills kaviar, ikke av malingsflass. Når fikser dere det?", spurte en av kundene.

- Selvsagt ble det forbrukerreaksjoner. De lurte på hvorfor det flasset. De opplevde flass på brødskiva som ikke særlig delikat. Feilen har stresset organisasjon og vi har fått sterke reaksjoner i dialogen med kundene, sier Vederhus.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.