Etterhvert som bilprodusentene har fått dreisen på å få ned utslippet, og samtidig greier å øke effekten, viser det seg at de norske avgiftsreglene ikke virker helt slik de skal.

BMW-entusiaster har lenge vært klar over dette, men det nyeste og grelleste eksempelet på dette er den nye hybridsuven fra Lexus.

Utslipp ned
Bilen har gjort et kvantesprang når det gjelder forbruk og utslipp, og slipper nå ikke ut mer enn 148 gram per kilometer. Dette er omtrent på nivå med en vanlig familiebil.

Selv om utslippet har sunket med nesten 23 prosent, har Lexus greid å øke effekten til 299 hestekrefter, fra dagens 272 hestekrefter. Dette fører til en avgiftsøkning på 74.300 kroner. Når i tillegg vekten øker, må man plusse på 18.400 kroner i økt vektavgift.

 

Avgift opp
Da hjelper det lite at Co2-avgiften synker med 34.800 kroner. Samlet sett blir den nye modellen avgiftsbelagt med 58.000 kroner mer enn dagens utgave.

- Dette er jo tragisk med tanke på at Co2-utslippet på bilen reduseres fra dagens 192 gram til 148 gram på den nye modellen, og viser hvor "feil" avgiftssystemet i Norge faktisk er, sier Salgs- og markedssjef for Lexus i Norge, Jan Christian Holm, til DN.no.

Det henger ikke på greip Jan Christian Holm, Lexus

Prisen på bilen er ennå ikke 100 prosent fastsatt, men avgiftene på den nye vil utgjøre 374.360 kroner av bilens pris som antakelig blir rundt 872.000 kroner. Dette er omkring 10.000 kroner mer enn utgående modell, og avgiftsøkningen kompenseres med et annet utstyrsnivå. Den nye RX 450h leveres med fire utstyrsversjoner fra fabrikk, mot dagens en.

Vil endre avgiftene
Ikke overraskende er Holm i Lexus interessert i en avgiftsomlegging, vekk fra effekt og vekt;

-Vi vil at det blir mer fokus på Co2-utslipp, og belønne de som slipper ut lite.

Også konsernkamerat Toyota kommer snart med en ny Prius, som går fra 104 til 89 gram per kilometer i utslipp. Allikevel øker også avgiften her med omkring 3.000 kroner.

-Det henger ikke på greip, sier Holm til DN.no.

Lexus RX 450h debuterer på det norske markedet i juni.

Hva synes du om det norske avgiftssystemet? Diskutér saken under! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.