Tre motorer i én bil høres ut som to for mye. Hos Mitsubishi har de tydeligvis regnet på det, og funnet ut at det er en god idé.

Derfor har de to suksessmodellene suven Outlander og elbilen I-Miev gjennomgått en kreativ sammensmeltning.

Resultatet er bokstavelig talt en hybrid, og det er lett å la seg imponere.

Oppgitt forbrukstall på 0,19 liter på milen og et CO2-utslipp på 44 gram per kilometer høres for godt ut til å være sant for en stor firehjulstrekker med plass til hele familien.

En el-motor foran og en bak driver bilen det meste av tiden. I krevende situasjoner hjelper en toliters bensinmotor til med fremdriften på forhjulene, men dens primære oppgave er å lade batteriene, og forsyne de elektriske motorene med strøm. Skiftet mellom motorene går imponerende sømløst og uten at man merker stort inne i bilen.

Bilen lades på 5 timer via en 10A kontakt. Hyggelige forbrukstall er avhengig av at du lader. Hurtiglading går også an, uten at vi ser helt behovet for det.
Bilen lades på 5 timer via en 10A kontakt. Hyggelige forbrukstall er avhengig av at du lader. Hurtiglading går også an, uten at vi ser helt behovet for det.

Teoretisk sier produsenten at bilen kan kjøre fem mil på et fulladet batteri alene. I praksis kjørte vi 3,5 mil før batteriet var tomt. Deretter starter bensinmotoren helt umerkelig og driver en generator som gir strøm på batteriet. Da starter også sugerøret slurping i bensintanken, og på langkjøring kan man se langt etter de offisielle forbrukstallene. Med tomt batteri hadde vi et forbruk på 0,64 liter på milen på langkjøring. Poenget med denne bilen er altså at den kan være svært effektiv på kortere strekninger, og det er opp til deg å plugge kontakten i veggen og lade ved enhver anledning. Ladingen tar omtrent fem timer, men den kan også hurtiglades på en halvtime.

Hensikten er selvsagt til enhver tid å ha mest mulig effektiv utnyttelse av energien man har tilgjengelig. Drivstoffet i den ladbare Outlanderen lagres på et 12 kWh stort batteri og på en bensintank på 45 liter.

I det relativt romslige Outlander-karosseriet har man presset inn to elektriske motorer, et stort batteri og en konvensjonell motor, uten å tape særlig med praktikalitet. Plassen er nær sagt den samme som i en vanlig Outlander, det eneste du må ofre, er muligheten for syv seter, altså å frakte to ekstra på relativt kummerlig vis i bagasjerommet, samt noen få liter ubrukbar oppbev#229splass under gulvet.

Romslighet i baksete og bagasjerom - blant Outlanders sterkeste kort - er beholdt. Og i motsetning til en lang rekke andre hybrider, kan man faktiske trekke tilhenger med denne bilen.

Fordelen er at bilen er stillegående, og det er ikke Outlander fra før kjent for å være. I tillegg gir en elmotor på hvert hjulpar et ganske sofistikert firehjulsdriftsystem. Dermed mister man ikke grunnen til at mange ender opp som suv-kunder, nemlig fremkommelighet.

Men selv om firehjulsdriftsystemet er nesten like avansert som i den bøllete gateregistrerte rallybilen Lancer Evolution, betyr ikke det at denne bilen innbyr til den slags kjøring.

Hvilke motorer som til enhver tid er i drift kan selvsagt overvåkes med fancy grafikk på skjermen.
Hvilke motorer som til enhver tid er i drift kan selvsagt overvåkes med fancy grafikk på skjermen.

Styringen er litt i letteste laget, men i og for seg presis. Bilen veier omlag 230 kilo mer enn en tilsvarende utstyrt dieselmodell. Selvsagt merker man den ekstra vekten, men batteriet er heldigvis plassert under gulvet, og gir et lavt tyngdepunkt samt noe mindre bakkekl#229, noe som gjør at kjøreegenskapene faktisk er forbedret. Noe duving må påregnes.

Tross mye klaging på bilavgifter, er denne bilen et slags bevis på at det norske avgiftssystemet fungerer sånn noenlunde. Den blir riktignok noen tusen dyrere ved årsskiftet, men slipper unna med en avgift på omkring 40.000 kroner, mot en konvensjonell som må se 150.000 av prisen gå til staten. Dermed blir denne ladbare versjonen et aktuelt alternativ til en dieselvariant prismessig.

Den er sparsommelig, men ikke ekstrem. Det er kanskje den første lavutslippsbilen der man ikke trenger å kompromisse på noe. Her har man fremdeles godt med plass, bilen kjører omtrent som før, og prisen er heller ikke avskrekkende.

Mitsubishi har ikke gått i den samme fella som Volvo med sin ladbare hybridversjon av V60 som med mye hestekrefter i den konvensjonelle motoren priser seg selv ut av markedet, i tillegg til at batteriet tar all bagasjeplass.

Akkurat nå er Mitsubishi Outlander den klart mest vellykkede ladbare hybriden på markedet.

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.