Forskere ved Binghamton University i delstaten New York har forsket på de følelsesmessige sidene ved tekstmeldinger. Tekstmeldinger er den mest brukte formen for digital kommunikasjon i verden og den har en form som imiterer en muntilig utveksling mellom personer.

Men i motsetning til en muntlig samtale har ikke tekstmeldinger støtten man får gjennom tone og kroppsspråk til å tolke meningen til samtalepartneren. Riktignok kan man støtte seg på smileys, emojis og lydord for å formidle tone, men ikke alle bruker disse.

Forskerne kom fram til at korrekt bruk av grammatikk, spesielt bruk av punktum på slutten av en setning ble oppfattet som negativt og tillagt betydning som at avsender var uinteressert eller ikke helt oppriktig, skriver Washington Post.

Dårlig grammatikk = høy troverdighet

Den samme studien viser at feil bruk av utropstegn, som erstatter for punktum, gjorde at avsenderen fremsto som mer oppriktig og interessert. Et «naturlig» språk som er muntlig i stilen med utbredt bruk av lydord blir oppfattet som mest oppriktig i undersøkelsen. Altså er oppfatningene ved bruk av tekstmeldinger motsatt av det som er vanlig i brev og e-post.

Testpersonene i studien var hovedsakelig studenter ved universitetet, så undersøkelsen er ikke globalt representativ.

Les også:
Fire av ti bruker mobil eller nettbrett under middagen
Apple lanserer originalt batterideksel  
VG: Ble bedt om å bekrefte at hun ble vurdert - nektet
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.