Svært mange bruker mobilen til å se gjennom nettbutikker, men målt i antall kjøp har mobilen vært liten. Men nå skjer utviklingen fort, melder flere butikker.

Hos Stormberg har mobilhandelen blitt mer enn tredoblet de første månedene i år, sammenlignet med fjoråret. Det er himmelhøyt over totalveksten på 33 prosent.

- I fremtiden vil størstedelen av handelen skje fra mobile enheter, sier Steinar J. Olsen, daglig leder i Stormberg.

Mobilhandel blir større enn pc-netthandel, tror Steinar J. Olsen, daglig leder i Stormberg
Mobilhandel blir større enn pc-netthandel, tror Steinar J. Olsen, daglig leder i Stormberg

Eksplosjon

Nettbutikken Blivakker.no har enda mer ekstreme veksttall, med nesten en femdobling av handelen i årets fem første måneder, sammenlignet med fjoråret.

- Andelen mobilbestilligner var utrolig liten i fjor, men mobilhandelen har eksplodert, sier Blivakker og Netthandelen-gründer Einar Øgrey Bransdal til DN.no.

Han mener det ikke vil ta mange år før mobil går forbi pc, hvis denne trenden fortsetter.

Snart en tredjedel

Blivakker er vel å merke i kraftig vekst, også på pc. Men mobilen står for en klart økende andel av totalen.

I 2012 kom bare to prosent av salgene via mobil. Året etter var det 5  prosent, og nå er det oppe i 15 prosent. I tillegg kommer 16 prosent av handelen via nettbrett, så mobile enheter utgjør snart en tredjedel.

Elkjøp opplever også kraftig  mobilvekst, forteller informasjonsdirektør Åshild Indresøvde. Mobilhandelen er opp 70 prosent i årets første fem måneder, og utgjør sammen med nettbrettsalg rundt 25 prosent av totalen.

Enklere mobilhandel

Stormberg merket et skikkelig løft i høst, forteller Olsen. Han tror flere vil bruke det, når de først har prøvd det.

- Det blir stadig enklere å handle med mobilen, og når folk har prøvd det så ser de det er enkelt og synes det er greit å kunne bruke tiden på toget og trikken og når de ellers ønsker å handle, sier han.

Også betalingsformidleren Klarna melder om stor vekst fra i høst. De tilbyr betalingsløsnigner for nettbutikker, og oppgir at de har 1,5 millioner nordmenn på kundelisten. Blant disse skjedde kun 7,8 prosent av handelen via mobil så sent som i september 2013, mens andelen i årets første måneder er oppe i 19,2 prosent. Sammen med nettbrett står mobile enheter nå for 36 prosent av alle kjøpene via deres løsning.

Bedre løsninger

Selv om mobilhandelen øker, er det fortsatt en mindre andel av de som besøke nettbutikker fra mobil som faktisk kjøper noe. PC er klart mest effektivt. Hos Blivakker.no står mobil og nettbrett for over halvparten av trafikken, men under en tredjedel av bestillingene.

Flere av butikkene opplever oppsving etter at nettsidene ble såkalt ”responsive” – så designen tilpasser seg størrelsen på skjermen du bruker.

– Norske nettbutikker har lenge vært preget av lite kundevennlig utforming og kompliserte betalingsmetoder. Nå tilbyr stadig flere nettbutikker løsninger som gjør netthandelen mer effektiv og brukervennlig, også på mobile plattformer, sier Norgessjef i Klarna, Fredrik Green.

Stormberg har integrert netthandel i butikkene sine, les mer om dette her: Skal gjøre andre butikkers mareritt til butikk-konsept

Må bli mobil

- Trafikken på mobil er økende, men handelen er ganske begrenset, sier Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett.

Hans selskap hadde rundt juletider bare en femtedel så mange kjøp per besøk fra mobil som fra PC. Det er lavt,og grunnen kan være at Komplett ikke er helt klare med sine mobilnettsider. Både Elkjøp, Stormberg og Blivakker har butikker som tilpasser seg små skjermer.

- 30 prosent av de besøkende kommer fra mobil eller nettbrett, men andelen som handler er forsvinnende liten. Det er ikke så rart hvis man kommer inn til en side der alt blir knøttlite på en liten mobilskjerm, sier Hagberg.

Han forsikrer at dette er høyt prioritert og at Komplett har «et kobbel» av utviklere som jobber med saken.

Les også:  Her er prisene som lokker salget ut av butikken (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.