Det norske gründerselskapet Gelato har fra starten hatt en uvanlig økonomisk utvikling. Den tidligere Tele2-sjefen Henrik Müller-Hansen satset hus og sparepenger på å bli en nettbasert trykkeritjeneste uten å eie egne trykkerier. Planen om å fungere som et Airbnb for den globale trykkeribransjen virket.

I 2015 var omsetningen oppe i 273 millioner kroner, med overskudd på 13 millioner kroner og en årlig vekst på over 60 prosent.

Så hentet selskapet 75 millioner kroner fra investorer i slutten av 2015, og ytterligere 164 millioner kroner våren 2018.

Samtidig med at investorpengene ble pumpet inn i selskapet og overskudd ble underskudd, falt veksten til under ti prosent årlig.

Men i november, nesten tre år senere, gjorde omsetningen plutselig et hopp igjen.

– Fjerde kvartal var vårt sterkeste noensinne, med omsetning på 70 millioner i desember alene. Vi ser for oss minst 600 millioner i omsetning i 2019, sier Müller-Hansen.

Det betyr i så fall en vekst på drøyt 50 prosent.

Gelato topper listen over høy omsetning blant de påmeldte i DNs «Årets gründere». Les mer om selskapene ved å klikke på lenken (omsetning 2017, mill. NOK):

  1. Gelato (356)
  2. Pexip (225 – inkl. Videxio)
  3. Signicat (125)
  4. Connect LNG (103)
  5. Cutters (67)


Her får du oversikten over gründer-Norge

Er du nysgjerrig på hva norske gründere skaper, hvilke bedrifter som vokser frem i ditt område eller din næring? Hvem som tjener penger, henter inn kapital og hvem hovedinvestorene er? Her får du oversikten (oppdateres frem til 1. mars).

Se alle selskapene i "Årets gründere"

Vil bli «print-knappen» til Instagram

Gelatos forretningsmodell minner litt om Uber og Airbnb, fordi selskapet selger trykktjenester over nesten hele verden, uten å eie et eneste trykkeri. Det har avtaler med trykkerier i 29 land, men tar selv imot bestillinger, ordner betaling og levering i over 100 land.

Selskapet hadde i 2015 vokst seg stort på å selge trykksaker og fotoprodukter til forbrukere. Men gründer Henrik Müller-Hansen mente tjenesten kunne få større effekt i bedriftsmarkedet – ved å la store globale selskaper trykke lokalt og smidig, fremfor å distribuere fra store sentrale lagre.

Investorpengene samt overskudd fra forbrukerdelen av selskapet ble brukt til å bygge opp it-systemer og et globalt nettverk av trykkerier og distributører. Ifølge Müller-Hansen har selskapet investert hele 400 millioner kroner for å kunne nå nye kundegrupper.

Planen har også vært å bruke dette maskineriet for å rette seg mot nettgiganter som Instagram, Adobe og Microsofts Office 365.

Nå er første slike kunde på plass, Australske Canva, som lager designverktøy. Canva lanserer sin egen utskriftstjeneste, drevet av Gelato.

– Våre over 15 millioner brukere kan nå få det de lager skrevet ut profesjonelt og levert på døren med et tastetrykk, sier kommunikasjonsdirektør Liz McKenzie i Canva i en epost.

– Jeg tror det vil bli en årlig omsetning på et tosifret millionbeløp i dollar på Canva alene, men det vil ta tid å bygge det opp, sier Müller-Hansen.

Det ene ordet

Gelato har nå rundt 100 store globale bedrifter på kundelisten, men omsetningen fra disse har så langt vært liten i forhold til inntektene på forbrukermarkedet.

Mange selskaper i Gelatos situasjon henter penger for øke salget av sine eksisterende produkter, mens Gelato ville kapre et nytt marked. Da falt altså veksten, før den tok seg opp igjen i fjor.

Som forklaring på både oppbremsingen og den plutselige veksten, har gründeren ett ord:

– Det handler om fokus. Vi har fokusert på å utvikle for bedriftsmarkedet i to og et halvt år nå. I høst har vi prioritert forbrukermarkedet mer.

– Kunne dere ikke gjort begge deler?

– Nei. Det krever fokus, også mitt fokus. Vi har økt staben, omprioritert folk og øker antall produkter, sier Müller-Hansen.

Største utfordring

På kundelisten står selskaper som Hydro, Elkem, Jotun og internasjonale som Lufthansa Cargo og Hexagon. Mange av disse skriver ut gigantiske mengder brosjyrer og andre trykksaker årlig, som gjerne trykkes og lagres sentralt, og flys ut til hele verden. Ofte blir stor andel kastet.

– Jeg holder på å rydde opp på et lager nå, der det står mye materiell med gamle logoer, sier Hilde Kallevig i Hydro, som nylig utvidet sin avtale med Gelato fra én del til hele selskapet.

Hun sier det tar tid å få full effekt.

– Som it-prosjekt er det egentlig veldig ukomplisert, men når man ruller ut slike systemer til 40 land med mange språk og kulturer må man få menneskene om bord, og det tar tid, sier Kallevig.

Dette er Gelatos største utfordring, ifølge Müller-Hansens innmelding til «Årets gründere».

– Gelato krever at kundene våre endrer måten de opererer på – dette tar tid og er kostbart, skriver han.

Les Gelatos svar på spørsmålene i «Årets gründere».

Døende bransje?

Med stadig mer digitalisering kan trykkindustrien virke som en døende bransje, men Müller-Hansen viser til at folk tar stadig flere bilder og skriver ut mer i små kvanta enn noen gang.

– Da vi lanserte Gelato, var digitaltrykk en bransje med omsetning på 700 milliarder globalt. Nå nærmer det seg 2000 milliarder kroner, en av verdens raskest voksende industrier, sier Müller-Hansen.

Kan du egentlig stole på rådene banken gir deg?

Hør ny DN-podkast fra «Finansredaksjonen».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.