Alle de vanlige investorene takket nei til olje-avhopper Monica Vaksdal (46). For et drøyt år siden trengte hun penger til å videreutvikle en snøradar som skal analysere snøen under skien, og varsler kjører om fare for snøskred.

Det var nære kroken på døren, men hun bestemte seg for å gi det en sjanse til.

– Vi tenkte at hvis ikke folkehavet, fra skikjører til små investorer, interessert i dette, så er vi på feil spor, sier Vaksdal, som utvikler sin snøradar gjennom selskapet Think Outside.

Folket, flere av dem skikjørere, ga svar i form av 2,5 millioner kroner gjennom såkalt folkefinansiering. Det betyr at man ber mange vanlige folk om å investere litt penger hver, fremfor å gå til et lite antall investorer med dype lommer.

Et drøyt år senere har selskapet hentet inn ytterligere tre millioner kroner og fikk nylig tilsagn om 12 millioner kroner i forskningsmidler.

Selskapet er med i DNs "Årets gründere": Les mer om Think Outside her

Vaksdal og deler av kjerneteamet kommer fra oljebransjen. De benytter seismikk-teknikker fra oljeleting til å analyse data fra en snøradar og finne fare. Nå føler hun seg ganske trygg på at de får inn mer penger og klarer å lansere produktet i små volumer neste sesong.

Her får du oversikten over gründer-Norge

Er du nysgjerrig på hva norske gründere skaper, hvilke bedrifter som vokser frem i ditt område eller din næring? Hvem som tjener penger, henter inn kapital og hvem hovedinvestorene er? Her får du oversikten (oppdateres frem til 1. mars).

Se alle selskapene i "Årets gründere"

– Nøkkelen er å hele tiden kunne justere kursen etter forholdene, samt utholdenhet, sier Vaksdal.

Redd Henry!

Vaksdals historie er slett ikke unik. Det viser historiene til 150 gründerselskaper som så langt har meldt inn til DNs «Årets gründere», en kartlegging og kåring av Norges fremste gründerselskaper. Noen gründere er heldige eller dyktige, og får kunder eller investorer nesten før de har startet, men mange forteller om en tøff start.

Det gjelder ikke minst vekstraketten Boost AI, som er blitt store på «chatte-roboter» innen kundeservice. Selskapet ble stiftet i 2016 og har nå snart 80 ansatte og har fått 50 millioner investorkroner for å vokse internasjonalt. Slik har det ikke alltid vært.

Å redde økonomien til Henry V. Iversen, til venstre, ble en motivasjonsfaktor forteller medgründer av Boost AI, Camilla Gjetvik, med ryggen mot kamerat. Her er de to sammen med brødrene Lars Selsås, administrerende direktør og Hadle Selsås, kommunikasjonsdirektør.
Å redde økonomien til Henry V. Iversen, til venstre, ble en motivasjonsfaktor forteller medgründer av Boost AI, Camilla Gjetvik, med ryggen mot kamerat. Her er de to sammen med brødrene Lars Selsås, administrerende direktør og Hadle Selsås, kommunikasjonsdirektør. (Foto: Marie von Krogh)

«Jeg er nesten helt blakk», sa gründer Henry Iversen (34) til sine kolleger etter en jobbreise, der han hadde betalt med sine personlige kredittkort, og hadde kredittkortgjeld på minst 200.000 kroner. Det forteller medgründer Camilla Gjetvik (31).

Selskapet hadde ingen omsetning, og de seks–syv ansatte måtte jobbe nesten uten betaling.

– Å hindre at Henry skulle gå personlig konkurs ble en ekstra motivasjon for alle de ansatte. Det økte faktisk troen på produktet og at det var noe vi skulle klare sammen, sier Gjetvik.

En måned senere signerte de sin første kunde, Sparebank 1 SR-Bank, som siden ble deres første investor. Selskapet er nå på vei inn i USA etter kraftig vekst og omsetning på 35 millioner kroner i 2018.

– Det er en heftig kontrast til situasjonen for drøyt to år siden. Henry har forresten også fått kompensasjon for reisene, lønn for strevet og har en fin eierandel i et selskap som nå verdsettes til over en milliard kroner, forteller Gjetvik.

Selskapet er med i DNs "Årets gründere": Les mer om Boost Ai her

Kappløp før fødsel

Kriser kan også passe veldig dårlig inn i livet utenfor jobben, som for Jodacare, et selskap som utvikler løsninger for kommunikasjon mellom helsepersonell og pårørende. Det opplevde at alt krasjet da en underleverandør ikke leverte de grunnleggende tekniske løsningene. Løsningen ble at teknologisjefen gjorde det selv, selv om hun var høygravid.

– Det var helt krise, men den nye løsningen ble lansert svært kort tid før hun fødte en datter. Det var en mildt sagt nervepirrende sommer, forteller gründer og daglig leder, Kristil Erla Håland (49).

Ifølge selskapet har de ennå ikke gått aktivt ut med salg i markedet, men har fått 35 kommuner på kundelisten, fordi folk anbefaler løsningen og fordi behovet er stort.

Selskapet er med i DNs "Årets gründere": Les mer om Jodacare her

Teknologisjef Elin Sunde Wilberg og gründer Kristil Erla Håland
Teknologisjef Elin Sunde Wilberg og gründer Kristil Erla Håland (Foto: Per Ståle Bugjerde)

På gress i seks måneder

Trondheimsbaserte Mojob utvikler en jobbformidlingstjeneste basert på kunstig intelligens, der brukeropplevelsen minner litt om datingappen Tinder. Selskapet har virkelig fått testet motivasjonen til gründerteamet: For to år siden var kassen tom.

– Vi hadde en investor som ikke hadde noe tro på selskapet lenger og ville ha igjen pengene sine, samt en aktør som ville være med og drive selskapet videre, men det var vanskelig for dem å bli enige, sier Tobias Nervik (24), daglig leder i Mojob.

Tobias Nervik i Mojob, her fotografert for fire år siden, før et par heftige opplevelser som gründer.
Tobias Nervik i Mojob, her fotografert for fire år siden, før et par heftige opplevelser som gründer. (Foto: Ole Morten Melgård)

I et halvt år manglet de penger til å betale de ansatte. Redningen ble et annet teknologiselskap, som tok inn utviklerstaben som konsulenter til finansieringen var på plass.

– Alle var så giret på å få det til at samtlige var tilbake da vi fant en løsning, sier Nervik.

Selskapet er med i DNs "Årets gründere": Les mer om Mojob her

Å få inn investorer kan øke konfliktnivået og risikoen i gründerselskaper, og Nervik mener de tidligere ble presset til å gjøre kortsiktige valg og selge produktet før det var klart.

– Det fantastiske med de nye investorene er at de gir oss rom for å lage et virkelig godt produkt, sier han.

Salget av hovedproduktet kom opp i 1,5 millioner i fjor, halvparten fra de siste to månedene, forteller han.

Mannen som har bygget opp Tesla har også stadig nye utfordringer:

App-bruker? Hør DN-podkasten om Elon Musk og fete elbiler her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Snart vinterferie: DNs Merete Bø tester flatpakket drink til skituren
01:34 Min
Publisert: