En kald ettermiddag kjører Anette F. Lier det hun håper skal bli hennes siste tur i sin Nissan Leaf. I fem måneder ble bilen stående parkert hjemme, etter at hun avviste tilbudet på 55.000 kroner i innbytte fra forhandleren hun kjøpte ny bil fra.

– Jeg var misfornøyd med at prisen ble tilbudt i innbytte og tenkte at dette fikk jeg ordne selv, sier Lier.

Å selge selv viste seg å bli mye å sette seg inn i med jobb, familie, tre katter og to hunder, så da hun fant en ny tjeneste som lovet salg på et døgn, slo hun til. Alt hun måtte gjøre var å parkere bilen hos et Naf-verksted, droppe nøklene i en brevsprekk, så skulle Nettbil.no sørge for at over 500 bruktbilforhandlere kunne by på bilen.

Det er det flere bileiere som har gjort det siste året.

Nettbil.no-gründer Anders Espelund kan nemlig glede seg over kraftig vekst i selskapet siden medieselskapet Aller Media sprøytet inn 8,8 millioner kroner i selskapet i vår. Siden april har salget økt fra 13 til 159 bilsalg i november, som gir en månedsomsetning på rundt 19 millioner kroner.

Flere inntektsstrømmer

– Det er fantastisk, sier Antoine Thebault, direktør for forbrukerrettede nettjenester i Aller Media, som sier dette er en del av en ny strategi.

Aller Media har virksomhet innen medier og markedsføring og vil nå få et tredje ben å stå på, i form av en portefølje av nettjenester. Tanken er å bruke kompetansen på markedsføring og distribusjonskraften i mediene til å skape nye nettjenester, og som eier av Dagbladet, Autofil og DinSide Motor mener han Nettbil.no passer godt inn. Han sier boligtjenester typisk vil være mindre aktuelle, fordi de ikke har noen publikasjoner på dette feltet.

Fra før av har de Lommelegen, som nå bygger seg opp på videokonsultasjoner.

– Vi håper å få fem–seks selskaper i porteføljen innen tre år, både gjennom flere kjøp og intern utvikling, sier han.

– Er dette en konkurrent til Finn.no på bil?

– Det er et alternativ, men det er mest et alternativ til innbytte, ikke i direkte konkurranse foreløpig, sier han.

Slik fungerer tjenesten

Prosessen er lagt opp slik at bilene leveres til ett av 21 Naf-verksteder Nettbil.no samarbeider med om morgenen, eller kvelden før. Så testes de og fotograferes før de legges ut til en budrunde blant over 500 bruktbilforhandlere som er koblet på tjenesten. Klokken tre samme ettermiddag skal selgeren ha fått et tilbud.

For Lier kom første melding om bud klokken ett, og auksjonen var over en drøy time senere.

Annette F. Lier hadde lite lyst til runder med prøvekjøring, papirarbeid og ansvar for feil etter salg. – Jeg kastet inn nøkkelen i går, og nå ser jeg ikke den bilen igjen, sier hun.
Annette F. Lier hadde lite lyst til runder med prøvekjøring, papirarbeid og ansvar for feil etter salg. – Jeg kastet inn nøkkelen i går, og nå ser jeg ikke den bilen igjen, sier hun. (Foto: Didrik Linnerud Arnesen)

– Jeg fikk inn syv bud, som startet på 62.000 kroner og endte opp med 80.000 kroner, og da har Nettbil tatt sin del, sier hun.

Trodde minuttene telte

Nettbil har vært under utvikling siden 2015, forteller Espelund, som sier de har prøvet og feilet en del. De prøvde seg blant annet på å lage en bruktbilforhandler uten varelager, men konkluderte med at det ble for mye logistikk og var for vanskelig å skalere og gjøre stort.

Konseptet de bruker nå, måtte også justeres for å fungere. Første salg ble svært stressende, ettersom de hadde lovet kunden et tilbud innen 90 minutter.

– Vi antok at det måtte gå veldig raskt, men da vi hadde vasket bilen, tatt bilder og lagt ut annonsen på nettsiden var det kanskje 50 minutter igjen. Da fikk vi virkeligheten midt i ansiktet, sier Espeland.

Han forteller at de endte opp med å ringe rundt for å finne kjøpere, mens kunden satt på en stol to meter unna.

Selskapet er også i dialog med mulige partnere i andre land, men i en del markeder risikerer de å møte en skikkelig gigant, med lignende forretningsmodell.

Ifølge Financial Times betalte Softbank 560 millioner dollar for omtrent en femtedel av aksjene i tyske Auto1 i januar 2018, der rundt halvparten var nye aksjer. Det priser selskapet til drøyt 20 milliarder kroner ved dagens kurser.

Over 1600 nordmenn står i kø for elbilen. Her er den på besøk i Norge
DS3 Crossback E-Tense er en særegen, kul og perfekt liten elbil for det norske markedet, mener DNs biljournalist.
00:00 Min
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.