– Smil!

De gliser inn i mobilkameraet. I hvite frakker går en hel delegasjon fra teknologiselskapet Zaptec rundt hos hovedleverandør Westcontrol og studerer produksjonsprosessen som leder frem til selskapets nye elbil-ladere.

Over ti tusen ladere er levert herfra. Etter flere år med motgang fikk Zaptec i fjor endelig et gjennombrudd. Den norske elbil-boomen bidro til at omsetningen i 2018 ble mer enn doblet til hundre millioner kroner. 50 millioner i minus ble snudd til 20 i pluss.

– Vi er stolte over at 15–20 mennesker jobber for Zaptec her ute nå, sier hovedeier Lars Helge Helvig.

Ute i kantinen venter marsipankake.

Zaptec-laderne inneholder teknologi som bytter mellom ulike faser for å hindre overbelastning av nettet.
Zaptec-laderne inneholder teknologi som bytter mellom ulike faser for å hindre overbelastning av nettet. (Foto: Tommy Ellingsen)

Snakket om romfart

Zaptec var Stavanger-selskapet som skulle drive med alt fra små transformatorer til romfart. Under oljekrisen ble selskapet uavlatelig halt frem som eksempel på alt oljebyen skulle drive med etter oljen, og fikk besøk av både finansminister Siv Jensen og statsminister Erna Solberg.

Problemet var at pengene rant ut av selskapet, i den grad at selskapet i 2017 måtte hente inn 44 millioner kroner fra eierne, hovedsakelig gjennom å konvertere gjeld overfor stor­aksjonær Lars Helge Helvig og hans selskap Norsk Vind. Eierne presset gjennom en ny strategi, der alt skulle handle om å bygge ladesystemer for elbiler, ingenting annet. I samme slengen gikk Zaptec-sjefen og halve staben.

– Vi følte vi hadde gått for bredt ut. Vi var ikke sikre på at mer kapital ville løse det å utvikle så mange ting parallelt. Da ble det denne ladebiten, sier Helvig, som nå eier 48 prosent av Zaptec.

Helvig, som har tjent store penger på å bygge ut vindparker i Norge, oppgir at Norsk Vind til sammen har skutt inn over 50 millioner kroner i Zaptec, og at det blir en stund før selskapet kan betale utbytter.

– Det har vært en del penger ut, men vi har alltid hatt tro på teknologien, sier han.

Drahjelp

I 2018 ble det registrert 58.241 nye elbiler i Norge. Elbilsalget økte med 60 prosent. Gunstige norske avgiftsregler har gitt Norge en av verdens høyeste elbil-tettheter. Dette er den mest åpenbare forklaringen på Zaptec-oppturen.

– Det har vært et mulighetsrom i Norge å gjøre det godt i. Vi har fått drahjelp i Norge på elbilsiden, sier styreleder Pål Selboe Valseth.

Samtidig er han sikker på at elbiler vil ta av andre steder også. Zaptec har allerede etablert datterselskaper i Sverige og Sveits. Selskapet tror på minst 50 prosent årlig omsetningsvekst fremover.

– Det er veldig avhengig av fremveksten av nye elbil-modeller. Til nå har produsentene vært flinkere til å snakke om nye modeller enn å levere dem. Men de kommer. Tesla model 3 vil alene bety titalls millioner i omsetning for oss, sier Valseth.

Selv om store deler av produksjonen er robotisert, foregår ennå noe manuell montering hos Westcontrol, her ved Margareth Ravnås.
Selv om store deler av produksjonen er robotisert, foregår ennå noe manuell montering hos Westcontrol, her ved Margareth Ravnås. (Foto: Tommy Ellingsen)

Borettslag og eneboliger

Zaptec-sjef Anders Thingbø, som har hatt jobben i snart ett år, forklarer at større ladeanlegg til borettslag er blitt en slager.

– Når mange får elbiler, oppstår behov for å klargjøre parkeringsplasser med strøm i borettslagene. Vi har teknologi som gjør at man kan etablere mange ladepunkter med den tilgjengelige strømmen som finnes, uten at en trenger å øke strømkapasiteten, sier Thingbø.

Også eneboligmarkedet vil han innta med en nyutviklet lader.

– Det er en lader som snakker med huset, med sikringen, og som er tilpasset effekttariffene som kommer i 2021, sier Thingbø.

Thingbø begynner å forklare i detalj om intelligente ladebokser som kan kobles til skyen og lade bilene når strømprisene er lavest. Hjemmelading er markedet han satser på. Zaptec styrer unna hurtigladere, slike som er satt opp av kraftselskaper og elbilprodusenter langs norske landeveier og parkeringsplasser.

Westcontrol-sjef Leif Petter Skaar (til venstre) tar imot marsipankake fra Zaptec-styreleder Pål Selboe Valseth (til høyre) for å markere at 10.000 ladere er produsert. I midten står Zaptec-sjef Anders Thingbø og hovedeier Lars Helge Helvig (i svart).
Westcontrol-sjef Leif Petter Skaar (til venstre) tar imot marsipankake fra Zaptec-styreleder Pål Selboe Valseth (til høyre) for å markere at 10.000 ladere er produsert. I midten står Zaptec-sjef Anders Thingbø og hovedeier Lars Helge Helvig (i svart). (Foto: Tommy Ellingsen)

Ute i kantinen hos Westcontrol på Tau setter gjengen tennene i marsipankaken. Westcontrol-sjef Leif Petter Skaar feirer at Zaptec er blitt største kunde i løpet av fjoråret. Det gir resultater.

– Vi økte omsetningen med 50 prosent til 210 millioner kroner i fjor, med positivt resultat, sier Skaar.

Zaptec-sjef Anders Thingbø er på besøk hos Westcontrol på Tau i Rogaland for å inspisere produksjonen av elbil-laderne til bedriften. Her venter han på at et kretskort skal komme ut av maskinen. Maskinoperatør Jan Roger Watland i bakgrunnen.
Zaptec-sjef Anders Thingbø er på besøk hos Westcontrol på Tau i Rogaland for å inspisere produksjonen av elbil-laderne til bedriften. Her venter han på at et kretskort skal komme ut av maskinen. Maskinoperatør Jan Roger Watland i bakgrunnen. (Foto: Tommy Ellingsen)
Zaptec er på bedriftsbesøk hos Westcontrol, som produserer ladere for dem. Torfinn Fiskå, produksjonsleder ved Westcontrol, viser frem en robot han overtalte styret til å kjøpe, men innrømmer at han nok må argumentere bedre for den neste roboten han eventuelt kjøper inn.
Zaptec er på bedriftsbesøk hos Westcontrol, som produserer ladere for dem. Torfinn Fiskå, produksjonsleder ved Westcontrol, viser frem en robot han overtalte styret til å kjøpe, men innrømmer at han nok må argumentere bedre for den neste roboten han eventuelt kjøper inn. (Foto: Tommy Ellingsen)

Er 80 prosent av befolkningen idioter som kan bli skrudd av bankene?

Hør DN-podkasten «Finansredaksjonen».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Denne mannen føler seg tyve år yngre enn det som står i passet hans. Det prøvde han å gjøre noe med
02:41 Min
Publisert: