– Slike muligheter vi har nå, kommer aldri tilbake, sier Are Traasdahl.

Seriegründeren og milliardæren kan regnes med blant de mest «superpositive» og mener koronakrisen er startskudd for nye digitale verktøy og vaner.

Traasdahl satt personlig igjen med cirka 1,5 milliarder kroner på salget av annonse- og it-selskapet Tapad til Telenor i 2016. Han og to andre gründere startet investeringsselskapet Spring Capital Polaris i 2017, og Traasdahl selv satset en kvart milliard kroner som skal brukes til å kjøpe og utvikle teknologiselskaper.

I fjor sommer kom flere investorer inn på eiersiden. Fellesnevner er at investeringene er norske, og har mål om å etableres i utlandet – fortrinnsvis i USA.

Tre selskaper er lansert i USA mindre enn ett år senere.

Så rammet koronakrisen for fullt.

Må inn med krisepenger

De siste ukene har Spring Capital – som store deler av næringslivet – gitt bedriftene nødhjelp i form av frisk egenkapital. Det meste av pengene er gått til Salesscreen – et digitalt verktøy for salg og markedsføring – og «betydelig» kapital til et annet selskap i porteføljen. Totalt nærmere 50 millioner kroner, og dermed er sysselsatt kapital nær doblet på kort tid.

Mens likviditet er mer krevende, har særlig ett av Traasdahls selskaper merket større pågang fra kunder.

– Nå rir vi bølgen av hjemmekontor, sier han.

New York, 9. mars: En teknologikonferanse på Manhattan gikk av stabelen som vanlig, og hadde så vidt tatt innover seg koronatiltak. Få uker senere er det meste av næringslivet stengt ned.
New York, 9. mars: En teknologikonferanse på Manhattan gikk av stabelen som vanlig, og hadde så vidt tatt innover seg koronatiltak. Få uker senere er det meste av næringslivet stengt ned. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

Storkunde snudde tvert om

Salesscreen – sprunget ut av Trondheim-selskapet Dogu – ble lansert i 2014 og handler om såkalt «gamification» av salgsarbeid. Ved nyttår ble selskapet lansert i USA.

Da koronakrisen slo inn for fullt i midten av mars, fikk Salesscreen beskjed fra en større forsikringskunde om at alle investeringene var satt på vent.

– To dager etterpå ringte de tilbake og snudde helt om. Fordi pandemien gjorde at alle måtte jobbe hjemmefra, ønsket de å starte opp med en testpilot før planen – helst samme dag, sier Traasdahl.

Han mener det henger sammen med behovet for nye verktøy.

– De ser mulighet til å gjenskape entusiasmen selgere har når de arbeider sammen, sier han.

Frank Matticola har 20 års erfaring fra oppstartsmiljøet i USA, og begynte for noen uker siden som salgsdirektør i Salesscreen. Omtrent samtidig landet den tyske it-giganten SAP som en viktig kunde i USA.

– Jeg hjalp med å få det over målstreken, sier Matticola.

Han legger til:

– Nå er tiden inne for å gi gass. Nord-Amerika har et enormt potensial. Det er her fremtiden ligger.

Frank Matticola er salgsdirektør hos Salesscreen, med kontorer ved havnen i Brooklyn i New York. Koronakrisen har gitt større pågang fra bedrifter med hjemmekontor de siste ukene.
Frank Matticola er salgsdirektør hos Salesscreen, med kontorer ved havnen i Brooklyn i New York. Koronakrisen har gitt større pågang fra bedrifter med hjemmekontor de siste ukene. (Foto: Johannes Worsøe Berg)

Har sett på 300 selskaper

Også programvareselskapet Catenda – der Spring Capital ble medeier i fjor – er nylig lansert i USA, og skal kjempe seg inn i bygge- og anleggsbransjen mens investeringene i næringslivet sitter lengre inne. Håvard Bell er daglig leder i Catenda, og flyttet nylig fra Oslo til New York for å ta selskapet videre.

For Traasdahl, bosatt i Miami, er USA det selvsagte landet å gå videre til etter en oppstart i Norge.

– Jeg tror det er like vanskelig å gå fra Norge til Sverige, som fra Norge til USA. Så hvorfor nøye seg med å gå til nabolandet. Da er USA med mer enn 300 millioner innbyggere mye mer attraktivt, sier Traasdahl.

Jeg tror det er like vanskelig å gå fra Norge til Sverige, som fra Norge til USA
Are Traasdahl, gründer

– Hvordan endrer koronakrisen på investeringene fremover?

– Det har akselerert en trend vi har trodd på lenge, nemlig at mer arbeid gjøres utenfor kontoret, og selskapene bruker moderne teknologi for å øke effektiviteten.

Traasdahl anslår at rundt 300 mulige investeringer er studert før og etter etableringen av Spring Capital. Målet er å gjøre én til to investeringer årlig.

– Koronakrisen endrer ikke på det, sier han.

Holder seg unna gigantene

Spring Capital kjøper seg inn i bedrifter som har bevist at det kan tiltrekke seg mange kunder, og fortrinnsvis innen programvare.

– Norge må få i gang flere teknologiinvesteringer, og jeg så det som mulighet til å skape og være med på starten av det, sier Traasdahl.

Han låner en frase fra Jeff Bezos, grunnlegger av netthandelsgiganten Amazon:

– Noe går aldri av moten: Folk vil ha produkter til lavere pris, bedre kvalitet, og helst levert på døren, sier Traasdahl.

Han legger til:

– Ingen får mer tid, og det handler om å bruke den smartere.

– Vil du investere mer innen digital handel?

– Vi vil aldri gå i konkurranse med Amazon, Google eller Facebook. Det er utenkelig. Vi ser på endringene de skaper, og hvilke andre forretningsideer som blir til på grunn av det, sier Traasdahl.

Vi vil aldri gå i konkurranse med Amazon, Google eller Facebook. Det er utenkelig
Are Traasdahl, gründer

Frank Matticola og Salesscreen holder til i et gründermiljø i området Dumbo ved Brooklyn Bridge. Han har rukket å gjøre seg kjent med den norske forretningsstilen.

– Nordmenn er veldig direkte og konkurranseinnstilte. Av og til tror jeg dere tuller, når dere sier rett ut første dag på jobb etter ferie at det hadde vært deilig med mer ferie. I USA er ikke det vanlig. Men dere har samme teft for forretninger, sier Matticola.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.