For halvannet år siden startet Fanny Ødegård (24) appen Moodie som skal hjelpe unge med å navigere i utelivet i de store norske byene.

Hun har nettopp ansatt Marius Borg Høiby (22), kronprinsesse Mette-Marits sønn, og hentet fem ferske millioner kroner, som verdsetter Moodie til 53 millioner kroner.

Men for tre måneder siden var gründerselskapet nær ved å gå dukken.

«Vi sliter. Vi trenger et hastelån»

– Det er måneder du rett og slett ikke har kapital i en oppstartsfase, sier Fanny Ødegård.

Da det sent i fjor skar seg å hente kapital fra en investor, sto selskapet hennes uten penger til å betale utviklingspartneren fra Hviterussland. Utviklerne truet med å stenge utelivsappen.

– Jeg prøvde egentlig bare å holde meg helt rolig. Jeg har en utrolig fantastisk støttespiller på juridisk side. Så jeg ringte ham litt stresset og spurte hva vi kunne gjøre. Han satte i gang en prosess om å sende en begjæring om at de ikke hadde rett til å stenge plattformen, sier Ødegård.

Dagen før partene skulle møtes i retten for en såkalt midlertidig forføyning, ringte hun aksjonærene sine.

– Jeg måtte ringe til eksisterende aksjonærer å si: «Vi sliter. Vi trenger et hastelån/konvertibelt lån». Det er den verste telefonen du kan ta som en gründer, sier hun.

Men aksjonærene snudde seg rundt og overførte 450.000 kroner på under 24 timer. Utviklerne ble betalt og krisen avverget. Nå er nye utviklere fra Ukraina på plass.

Nyansettelse: – Skal gi ham litt frie tøyler

DN møter Fanny Ødegård på Moodies kontor i kontorfellesskapet «657» i Oslo. I det lille lokalet sitter selskapets fem heltidsansatte, alle tidlig i 20-årene, og hunden Lilo. Sammen skal de ta over utelivet.

Moodie har nå 7500 unike brukere av appen og øker ifølge Ødegård antall brukere med syv prosent hver uke.

Gjennom et vekstsamarbeid med Google er målet å nå 100.000 brukere av appen innen august i år. For å nå målene har Fanny Ødegård blant annet ansatt Marius Borg Høiby i en fast stilling som selger.

Marius Borg Høiby har nettopp startet i jobben som selger i Moodie.
Marius Borg Høiby har nettopp startet i jobben som selger i Moodie. (Foto: Gunnar Lier)

– Han har god kompetanse fra bransjen. Han har jobbet i Los Angeles og det er ingen hemmelighet at vi vil ekspandere til USA. Han har et ekstremt nettverk i USA i tillegg til nettverk i Norge. Han er supermotivert og jeg tror både arbeidsplassen og arbeidsoppgavene passer ham veldig godt, sier Ødegård.

– Han har vel stor fanskare på sosiale medier også?

– Han skal ikke brukes som en reklameplakat. Jeg vil at han skal ha det bra og finne en arbeidsplass hvor han kan trives, så jeg skal gi ham litt frie tøyler. Han må jo levere det han skal, men jeg tror Moodie er perfekt for ham akkurat nå, sier hun.

Marius Borg Høiby møter DN på Moodie-kontoret. Han har vært ansatt i knappe fire dager og ønsker derfor ikke å bidra med kommentarer.

Borg Høiby har tidligere jobbet i det britiske magasinet Tempus, og var i januar og februar i år ansatt i salgs- og markedsavdelingen til Selvaag Bolig.

Utvikler elektronisk kø

Ødegård har nettopp hentet inn fem millioner kroner. Tre millioner kroner kommer fra bitcoininvestor Eirik Ulversøy og resten fra Mat & Drikke Gruppen. Pengene ble hentet inn med en verdsettelse av selskapet til 53 millioner kroner.

Nå skal pengene settes i arbeid for å utvikle et elektronisk køsystem for utestedene.

– Det er egentlig samme prinsipp som når du trekker en kølapp på apoteket, men uten papirlappen, sier Ødegård.

Brukere av appen skal dermed kunne velge og vrake blant utesteder og be om å få stå i køen. Når du kommer fremst i køen, har du 15 minutter på å entre utestedet. Moodie tar en andel på fem prosent av hver solgte billett.

Selskapet skal også lage en elektronisk gjesteliste for utestedene.

– I dag blir de kontaktet på Facebook, hjemmeside og telefon. Fem minutter før utestedet åpner, printer de ut et excel-ark. Vi har vært i kontakt med 33 utesteder for betalt pakke og jobber nå ut mot hele landet, sier Moodie-gründeren, som forklarer at tjenesten koster 500 kroner i måneden.

Sammenlignes med Foodora

– Hun er ambisiøs og har ekstrem fart, sier Anniken Fjellberg.

Hun er en av to grunnleggere av kontorfellesskapet «657», og aksjonær i Moodie.

Anniken Fjellberg (til venstre) sammen med Fanny Ødegård.
Anniken Fjellberg (til venstre) sammen med Fanny Ødegård. (Foto: Gunnar Lier)

– Det eneste andre oppstartsselskapet jeg har sett vokse så fort her på huset er Foodora (matleveringstjenesten med rosauniformerte syklister, journ.anm.). Dette er en bransje som er regulert av myndighetene, men helt uregulert privat. Hun er målgruppen sin og så har hun gjennomføringsevnen, så da er det egentlig en «no-brainer», sier Fjellberg.

– Det er veldig få andre gründere jeg har investert i og sett som får til å hente penger så fort som Fanny, sier hun.

Selv om Ødegård har hentet 12,5 millioner kroner og latt eierandelen bli utvannet, har hun likevel klart å holde kontroll på 69,5 prosent av selskapet.

– Jeg har vært hard. Jeg vet ikke hvor jeg har fått den kraften å si nei til penger fra. Jeg fikk jo noen av disse engleinvestorene som ville inn med en million kroner mot 50 prosent av selskapet da jeg virkelig trengte penger. Så akkurat disse haiene som kaller seg engler, de har jeg lyst til å si mye om, sier Ødegård.

Har brent 5,3 mill.

Hittil har Moodie brukt 5,3 millioner kroner på å utvikle selskapet. Selskapet, som gikk i pluss i fjor, går så langt i år i underskudd, men venter å bli lønnsomme i juli 2019. I tillegg til kapitalinnhentingen har selskapet også inngått en låneavtale med Nordea på 2,4 millioner kroner.

– Fannys idé er veldig spennende og vi har stor tro på henne og teamet hennes, sier Kristoffer Engelschiøn, som håndterer kunderelasjoner i Nordea start-up & growth.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Fra venstre: markedsdirektør Herman Wilhelm Bøgeberg, praktikant Linn Berg Skjeseth med hunden Lilo, selger Marius Borg Høiby og grunnlegger Fanny Ødegård.
Fra venstre: markedsdirektør Herman Wilhelm Bøgeberg, praktikant Linn Berg Skjeseth med hunden Lilo, selger Marius Borg Høiby og grunnlegger Fanny Ødegård. (Foto: Gunnar Lier)
Manhattans nye iøynefallende konstruksjon har en prislapp på 150 millioner dollar
01:41 Min
Publisert: