Den norske appen Spond har hatt god spredning blant norske trenere i breddeidretten og andre som leder arbeid i frivillige organisasjoner. Tjenesten legger til rette for organisering og utveksling av beskjeder i lag og foreninger.

Appen er allerede lansert i England og Tyskland, og i høst sikter selskapet mot ytterligere åtte land i Europa.

Ebay-toppsjef Devin Wenig.
– Ebay-toppsjef Devin Wenig. (Foto: Reuters/Lucy Nicholson) Mer...
Ishockeyspiller Mats Zuccarello.
– Ishockeyspiller Mats Zuccarello. (Foto: Jimmy Linus) Mer...

For å finansiere ekspansjonen har selskaper fått med seg en rekke eksisterende investorer, samt toppsjefen i Ebay, Devin Wenig, som går inn med «noen millioner», ishockeyspilleren Mats Zuccarello og Kahoot-gründeren Johan Brand. Samtidig kommer Erik Braathen, Bryn Eiendom og Christian Thommessen inn på eiersiden.

Fra før er Aksel Lund Svindal med på investorlaget, samt Birger Magnus, som også er styreleder.

– Hvordan får man med seg Ebay-sjefen som investor?

– Jeg kjenner Devin fordi han jobbet i Thomson Reuters, som jeg solgte Point Carbon til tidligere, sier Per-Otto Wold, gründer og daglig leder i Spond.

Wold ledet og var med å starte analyseselskapet Point Carbon, som ble solgt til nyhetsbyrået Thomson Reuters for over en milliard kroner i 2010.

Det gjorde Wold til en holden mann. Av totale inntekter på nærmere 100 millioner kroner, har han til nå investert drøyt ti millioner kroner av egne penger i Spond.

Startet uten forretningsmodell

Totalt ble det hentet 50 millioner kroner i denne emisjonen, som ifølge Wold priser Spond til rundt 150 millioner kroner.

Selskapet har et samlet underskudd før skatt på 33 millioner kroner de siste fem årene, som også Finansavisen omtalte onsdag. I fjor leverte selskapet en omsetning på en halv million kroner og det hittil største underskuddet på 9,5 millioner kroner.

Selskapet ble etablert i 2013, men ifølge Wold ble det først alvor i 2015, og lanseringen kom i 2016.

– Vi startet uten forretningsmodell og tenkte at vi først måtte se om vi kunne lage noe bedre enn det som finnes fra før, så om vi klarer å få noen brukere – og så får vi prøve å tjene penger på det. Det høres kanskje naivt ut, sier han.

Wold sier investorene er langsiktige og at planen nå er å gå i pluss i 2020 eller 2021.

– Men ting blir aldri som man har planlagt, det er bare å innse.

Pizza og strøm

Wold påpeker at en rekke store selskaper, som Facebook og Snapchat, bygget opp brukermassen først, og siden fant inntektene. Han sier Spond fant sin modell ved å være i markedet og lære av det, og han mener de nå har funnet riktig vei.

Utfordringen har vært at idrettsklubbene og foreningene ofte har dårlig råd, og appen må derfor være gratis å bruke. Planen er derfor å tjene penger på engasjement, at folk vil støtte klubben sin.

Selskapet har inngått partneravtaler med blant andre Peppes Pizza og Fjordkraft, så når klubbmedlemmer kjøper deres pizza eller elektrisitet, får klubben en sum.

– Totalt er 3,1 millioner opptjent blant brukerne av Spond cashback etter kun noen få måneder, sier Wold.

Av pengene Spond henter inn fra partnerne til klubbene, tar det selv en andel på 30 prosent, som er samme andel som Apple og Google tar i sine app-butikker.

– Er 30 prosent mye?

– Nei, det synes vi ikke. Vi lager en gratis tjeneste og sørger for eksponering og vi må dekke kostnadene. Det er bedre med 70 prosent enn ingenting, sier Wold, som mener 30 til 50 prosent er vanlig i denne typen programmer.

Så langt er Spond utviklet for lagledere, men det neste store prosjektet er funksjonalitet for klubbledelsen, som inkluderer betalinger av medlemsavgifter og andre transaksjoner. Her vil Spond også ta en andel av transaksjonene, men modellen er ikke helt klar, ifølge Wold.

Vil rekke fotballsesongen

Norge er foreløpig Sponds klart største marked. Ifølge Wold ligger appen an til å komme opp i rundt 400.000 månedlige brukere ved utgangen av året. Målet er at land utenfor Norge skal utgjøre den klart største andelen av brukerne om et år.

At de lanserer i åtte land samtidig sier han skyldes at fotballsesongen i Europa starter nå, og varer til våren. Den er såpass viktig at de prøver å få med seg starten.

– Det blir litt prøving og feiling istedenfor å vente, sier Wold.

– Hvem er de største konkurrentene deres?

– I Norge ble det brukt mye epost før Spond kom på markedet. Den største konkurrenten vi har funnet i utlandet, er WhatsApp, men vi har ikke funnet noen som har laget apper spesielt for dette som har fått stor utbredelse, sier Wold.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Gråbeins Gadget Guide: Tester Sono Beam Lydplanke
03:10 Min
Publisert: