Klokken tikker fort når en hastebestilling kommer inn hos det norske oppstartsselskapet Konsus. Jobben skal være ferdig levert på 12 timer. Innen den tid skal det settes sammen et team av folk spredt over hele kloden, og så må jobben gjøres.

– Det er skikkelig stress. Det tar omtrent en time å komme i gang i snitt, og vi har et team som plukker opp alt som ikke er tatt innen to timer, sier Fredrik Thomassen, gründer og administrerende direktør i selskapet.

Jobbene er typisk innen kreative oppgaver, som skriving av bloggposter og annet innhold, bannerdesign, webdesign eller å gi presentasjoner et kreativt visuelt inntrykk. De som utfører oppgavene kan sitte hvor som helst i verden.

– Tanken med 12 timer er at det skal passe i folks arbeidsflyt. Du kan sende ut oppgaven om kvelden og få den tilbake om morgenen. Vi bør kanskje helst ned i åtte timer, sier Thomassen.

Mye større marked

Ideen om å bruke internett til å sette ut oppgaver i et globalt nett av konsulenter er slett ikke ny.

– Guru og Elance startet i 1999. Slike åpne plattformer er blitt store, men ikke gigastore, sier Thomassen, som mener de kan åpne et langt større marked ved å lage et lukket globalt nettverk, med bedre kontroll.

Rundt 30 store kunder står for over halvparten av selskapets oppdrag, og blant dem nevner han Novartis, Cisco, HP og Airbus som eksempler.

– For en stor bedrift vil det være uaktuelt å lage en profil på Upwork og legge ut jobber. De har ikke konfidensialitet, ikke jevn kvalitet og for treg respons, sier han.

Vanskelig å skape kreativitet

Thomassen mener det i snitt tar 72 timer å komme i gang med en jobb på frilansplattformen Upwork, og etter det skal selve jobben gjøres. Upwork har ikke svart på DNs henvendelser, men Magnus Kristiansen i det Fredrikstad-baserte byrået The Pitch bekrefter at tid innimellom er en viktig faktor.

– Det er vanskelig å skape kreativitet på 12 timer, men innimellom må vi levere på dagen. Det er lettere å treffe raskt hvis man kjenner kunden godt, sier han, og påpeker at en del store byråer har egne ekspressavdelinger.

Han har ikke merket noe til at kunder flytter over til internettbaserte plattformer, men tror det kan være marked for et hurtigkonsept som det Konsus tilbyr.

– Behovet finnes sikkert, men markedet er veldig differensiert, sier han.

Thomessen mener de er den klart raskeste løsningen på internett.

– Jeg tipper vi er raskere enn de aller fleste byråer også for den saks skyld, sier han.

Timeprisen for hasteoppdrag er inntil dobbelt så høy som den vanlige prisen, men likevel velger kundene 12 eller 24-timersfrist for nesten 30 prosent av oppdragene.

– Det er ikke alltid noen nettopp har våknet når vi får inn disse prosjektene, så det hender noen må sitte oppe om natten, og da får de mer betalt, sier han.

Tusenvis søker

Konsus har nå rundt 100 personer som leverer tjenester, og kravet til dem er at de skal bruke minst halvparten av tiden sin på Konsus. Til gjengjeld ønsker selskapet å sørge for at de har nok jobb, etter beste evne, og ønsker i fremtiden å kunne garantere en viss inntekt. Nåløyet for å komme inn er trangt, og søkere må gjennom automatiserte tester i engelsk, problemløsning og design.

– Vi får noen tusen søkere hver måned og ansetter kanskje ti av dem, sier Thomassen.

Søkerne kan komme fra alle deler av verden, men siden betalingen er lik uansett geografi, er det mest attraktivt i land med litt lavere inntekt. Thomassen forteller at de som jobber sammen kjenner hverandre som det kallenavnet de har valgt på samarbeidstjenesten Slack, og at det eneste som teller er at man leverer bra.

– Det er ingen diskriminering på geografi eller kjønn og vi har en jente som er døv og folk med andre funksjonshemninger. Vi bryr oss ikke om du er ekstrovert eller ikke, for dette er et datameritokrati, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

I dag lanseres Googles taletjeneste på norsk
Google lanserte i dag sin nye taletjeneste basert på kunstig intelligens, vi har sett nærmere på hvordan den fungerer, og hva som er annerledes fra de eksisterende taletjenestene.
02:28
Publisert: