En av de mer morsomme nyhetene på bilfronten nå for tiden er Mini Clubman, Minis stasjonsvognutgave.

Når man setter seg inn bak de runde instrumentene i en Mini vet man at man har noe moro i vente. Mini er normalt særdeles morsomme biler å kjøre, hva så med den nye Mini Clubman? DN.no har prøvekjørt både Cooper S Clubman og Cooper D Clubman, og kjøregleden er definitivt til stede også i den litt større Minien.

Praktisk?

 

De særegne ekstra dørene i den lille "stasjonsvogna" gir bilen et særpreg, men er også på mange sett og vis praktiske forbedringer på bilen. Spesielt den lille døra på høyre side. Det blir mye enklere å bruke baksetene i bilen. Plassen i baksetet er også en smule bedre.

De to bakdørene er kule å se på, og er ganske retro i sin utforming. Bagasjeplassen i Clubman er allikevel svært begrenset. Så om du trodde du kunne kjøpe denne bilen og hatt den som eneste bil, må du dessverre tro om igjen. Plassen er så liten at selv ikke kona kommer til å gå med på at dette er en stasjonsvogn. Sånn sett er Clubman-konseptet totalt overflødig, vi har allerede en liten bil som er hysterisk morsom å kjøre. Hvis du ikke faller fullstendig for det særegne designet, kjøp heller en vanlig Mini. Etter min mening en mye penere bil.

Bensin er tingen

 

Bilen finnes i tre versjoner. Cooper Clubman med 120 hestekrefter, Cooper S Clubman med 175 hestekrefter og dieselutgaven Cooper D Clubman med 110 hestekrefter. Sistnevnte er svært gjerrig og har et Co2-utlipp på nivå med hybridbilen Toyota Prius, men dette er en bil som er skapt for bensinmotor.

Så hvis du av en eller annen grunn absolutt skal ha Mini med dieselmotor, frarådes det herved å prøve bilen med bensinmotor. Da vil du finne ut hva du går glipp av, og ergre deg hver gang du setter deg inn i din nye bil. Ikke fordi dieselmotoren er dårlig, men det blir rett og slett feil.

Kjøreglede

 

Og hvilken kjøreglede denne lille bilen kan varte opp med! Spesielt Cooper S-versjonen er rett og slett hysterisk morsom å kjøre. Styringen er kontant og direkte, nærmere gokart-følelse får du ikke med registreringsskilter. Motoren går aldri tom for krefter, og du føler virkelig at du sitter på en bombe i denne bilen. Svingete asfaltveier takles med den største eleganse og unødvendige turer blir mer en regel enn et unntak. Dette er ikke en bil du ønsker å sette fra deg, og bilen blir noe langt mer enn et fremkomstmiddel.

Folk med et snev av interesse for bil kan ikke sette seg inn bak rattet på en Mini uten å få et desperat ønske om å eie en slik bil. Som sagt tidligere er dette en bil som må være en nummer to bil, og selv er jeg ikke i tvil om hva en Lotto-gevinst skal brukes til.

Har du ikke bruk for å ta med deg spesielt mye, og er glad i å kjøre bil, vil jeg anbefale en vanlig Mini på det varmeste. Clubman blir mer en kuriositet, som har nesten de samme egenskapene; den er liten, den er underholdende, men litt styggere.

Konklusjon: Ikke spesielt pen, ikke spesielt praktisk, men særegen og du verden så underholdende. Kjøp bensin, ikke diesel.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.