Onepiece går inn i en ny tid. Det suksessrike kosedress-selskapet ble startet av Thomas Adams (30), Henrik Nørstrud (33) og Knut Gresvig (33) i 2009.

Nå går alle gründerne ut av styret og selger samtidig ut 8,2 prosent av selskapet.

- Vi jobber alle tre fortsatt aktivt i bedriften med alle de sammen arbeidsoppgavene som tidligere, så ingenting har endret seg der, sier Adams.

Skryt fra ny styreleder: - Unikt

Svenske Arthur Engel (47) kommer inn som ny styreleder. Han er tidligere daglig leder i Gant og Bjørn Borg. Nå sitter han i flere styrer og investerer i moteselskaper han har tro på.

- De er dyktige og innovative og modige, sier Engel om Onepiece-gründerne.

- De fleste skandinaviske selskaper har rundt 80 prosent av virksomheten sin i Skandinavia. Onepiece har klart å bli sterke internasjonalt og få fotfeste i USA. Det er ikke så lett å nå dit. Mange andre selger flere varemerker, de selger bare ett. Det er unikt, fortsetter han.

Vil vokse internasjonalt

Engel mener gründerne har vært gode til å bruke nettverk og digital kommunikasjon for å skape internasjonal ekspansjon.

Arthur Engel, ny styreleder i Onepiece.
Arthur Engel, ny styreleder i Onepiece.
Han vil ikke fortelle hva han har gitt for sin beskjedne aksjepost på 0,51 prosent.

- De har søkt både kapital og kompetanse for å utvikle seg videre. Det er bedre å eie en liten del enn å ikke eie noe, men jeg skal først og fremst hjelpe dem med å fortsette å vokse internasjonalt, sier Engel.

Adams i Onepiece er glad for å ha Engel med på laget.

- Han har en meget verdifull kompetanse innenfor tekstil og ekspansjon i utlandet, sier han.

Tre prosent salg i Norge

Kosedressene, som norske tenåringer og russ først la sin elsk på, har etterhvert blitt til internasjonal butikk med egne utsalg både i New York, Los Angeles, London og Dubai.

Hovedkontoret skal fremdeles ligge i Norge, forteller Adams.

- Det blir nå del nye ansettelser og vi ser blant etter å få inn en CFO for den videre internasjonale satsningen, sier han.

Opp mot 97 prosent av omsetningen kommer nå fra utlandet, og nesten 30 prosent av produktene selskapet selger nå, er annet enn slike «jumpsuits».

- Er Onepiece «ut» i Norge?

- Det stemmer at Norge nå ligger på rundt tre prosent av omsetningen. Siden Onepiece ble en stor hit i Norge, har vi valgt å videreutvikle selskapet til å bli et fullt klesmerke som produserer to fulle kolleksjoner hvert år. Vårt fokus har vært å bygge opp merket som et streetfashion-brand i utlandet, med ny profil og en mye bredere kolleksjon. Dette har vi lykkes med og har sett en god vekst de siste årene i utlandet. Vi har nå også lansert en liten del av vår nye kleskolleksjonen i Norge og vi ser at Norge er i vekst igjen. Fra 2013 til 2014 hadde vi en vekst i nettomsetning i Norge på 54 prosent, sier Adams.

Les også: Med kosedress til Dubai dnPlus

13,5 millioner i utbytte

Selskapet omsatte for 130 millioner kroner ifjor, og hadde et resultat på 29,4 millioner kroner.

For 2014 tok de tre gründerne ut 13,5 millioner kroner i utbytte, mot 15,5 millioner året før.

Les også: Onepiece-gründer kjøpte Anders-Ivar Olsens villa på tvangssalg dnPlus

Nye styremedlemmer

Inn i det nye styret kommer også Stefan Georgi. Han er industriell rådgiver til flere nordiske private equity fond og får en eierpost på 1,28 prosent.

Nytt styremedlem nummer to, Erik Johansson, er eier av det svenske klesmerket Five Seasons og har vært aktiv i klesbransjen siden 80-tallet. Han får en aksjepost på 2,55 prosent.

- Styremedlemmene bidrar med vekstkapital, men mest av alt en meget verdifull kompetanse som OnePiece vil dra stor nytte av i tiden som kommer, sier Adams.

Investorselskapet Gavia Food Holding får dessuten en aksjepost på 3,83.

Beyoncé koser seg i snøen på Island i Onepiece med norsk design. 
                  Foto fra Beyoncés Instagramkonto
Beyoncé koser seg i snøen på Island i Onepiece med norsk design. Foto fra Beyoncés Instagramkonto
Artisten Beyoncé koser seg i snøen på Island i Onepiece med norsk design. Foto fra Beyoncés Instagramkonto.

Onepiece Jump in

Les også:

Dette kjennetegner bedriftene som overlever  

Slik fylte de fire etasjer med gründere, nattklubb, kafé og verksted - på ett år (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.