– Startuplivet har sine fordeler og ulemper. Det er ikke noe sikkerhetsnett. Går du tom for penger, går du tom for penger. Da er det «game over», sier gründer og daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik (44) i Villoid.

Moteappen Villoid er en kombinasjon av klesbutikk og Instagram-lignende møteplass.

Så sent som i november ifjor hadde selskapet Telenor og Schibsted, to av Norges største konsern, i ryggen som eiere. Men i desember trakk begge seg ut og solgte selskapet tilbake til gründerne.

– Vi gjorde en beslutning om at det ikke var riktig for oss å investere videre, sier leder for produkt og innovasjon Gunnar Sellæg (42) i Telenor.

– Det var også riktig for oss, sier Kvisvik.

Halvert stab

– Da vi kjøpte selskapet fra Telenor og Schibsted måtte vi klargjøre selskapet for kapitalinnhenting og nye eiere. Det betydde at vi måtte slanke oss, vi måtte kutte samtliges lønn og frynsegoder. Vi er færre, og vi må gjøre mer. Det er ingen snarveier i startup-livet. sier Kvisvik.

På det meste hadde selskapet 14 ansatte; nær halvparten har forsvunnet ut det siste halvåret.

– Det er isolert sett dramatisk, vi er nesten halvert. Samtidig jobber vi mer effektivt enn før, og vi har et mer fokusert team, sier Kvisvik.

Selve avgangene beskriver hun derimot som «helt udramatiske».

– Noen følte at startup-livet ikke passet dem. Det løste seg ganske naturlig. Startup-livet er ikke for alle.

DN er kjent med at det både i Telenor og Schibsted fra ansatte ble varslet om misnøye med arbeidsforhold og ledelse i perioden frem mot salget tilbake til gründerne.

– Avgangene har overhodet ikke noe med det å gjøre, sier Kvisvik.

Ingen av de to tidligere eierne ønsker å kommentere forholdet.

– Det kan jeg ikke kommentere, sier Sellæg i Telenor.

– Det har jeg ingen kommentar til, sier daglig leder Rune Røsten (45) i Schibsted Vekst.

Røsten sier avgjørelsen om å trekke seg ut handlet om at selskapet ville satse på det britiske og amerikanske markedet, hvor Schibsted ikke står sterkt.

– Da var det vanskelig for oss å støtte selskapet videre på en god måte. Vi fant den løsningen vi mente var best: å sette det fri, slik at management kunne søke andre investorer og eiere, sier Røsten.

Røkke-kompanjong investerer

Gründerne har nå stablet kapital på bena for å ta selskapet videre. Emisjonen lukkes i disse dager, forteller Kvisvik. Så langt har syv investorer forpliktet 850.000 dollar, som tilsvarer syv millioner kroner etter dagens kurs. Blant investorene er Kjell Inge Røkkes tidligere fiskerikompanjong Bernt Bodal (63), tidligere Tumblr-leder John Maloney og den britiske engleinvestoren Jonathan Goodwin, som også sitter i interesseorganisasjonen British Fashion Council.

Alexa Chung og Jeanette Dyhre Kvisvik poserer med Jonathan Goodwin etter å ha annonsert at briten investerer i selskapet.
Alexa Chung og Jeanette Dyhre Kvisvik poserer med Jonathan Goodwin etter å ha annonsert at briten investerer i selskapet. (Foto: Villoid)
Emisjonen verdsetter selskapet til 5,6 millioner dollar, eller drøyt 46 millioner kroner.

Fotomodell på laget

Ifjor høst kom den britiske fotomodellen Alexa Chung (32) inn i selskapet. Chung promoterer jevnlig tjenesten for sine 2,3 millioner følgere på Instagram og er nå også med som eier i selskapet.

– Hun jobber veldig hands on. Det kommer daglige – i hvert fall ukentlige – tilbakemeldinger på hvordan vi skal bli bedre, sier Kvisvik.

Åpner for utfordrerne

Villoid sier det har 300.000 brukere når man summerer opp antallet Instagram-følgere, epost-abonnenter og registrerte app-brukere. Av dem er omtrent 30.000 aktive på månedlig basis. Målet er 100.000 aktive brukere.

– Først da vil man være interessant for de største merkene og få en bedre forhandlingsposisjon, forteller Kvisvik.

For å kunne vokse åpner selskapet seg nå også for mindre klesmerker, med en annen forretningsmodell.

I dag får Villoid en prosentandel på mellom 10 og 20 prosent av alle gjennomførte salg som begynner med at kunden ser på klærne i Villoids plattform. I noen avtaler får Villoid også en sum hver gang kunden klikker seg videre fra Villoid og inn i klesmerkenes nettbutikker.

De mindre klesmerkene vil istedenfor betale en fast månedspris på mellom tusen og 10.000 kroner i måneden for å bli markedsført i Villoid.

 


Les også om:

Valutalån førte til økonomisk mareritt: - På 45-årsdagen til kona ifjor, økte lånet vårt med nær 2,5 millioner dnPlus

Finansdepartementet brøt anskaffelsesreglene: Felt for konkurransefeil dnPlus

Nye regler: Nå fraråder han norske studenter å studere medisin i Polen dnPlus

Hør DNs siste podcast om offshore-lønninger og Statoil-kritikk, bank-konkurranse og renten

SE DENNE:

Slik kan du ta undervannsbilder med mobilen
DNs fotograf og fridykker Aleksander Nordahl tester undervannsdeksel til mobil og gir deg tipsene du trenger for å sikre feriebildene i vann.
04:36
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.