Mandag ble det kjent at franske PSA-Gruppen som produserer Peugeot, Citroën og DS, kjøper Opel og engelske Vauxhall fra amerikanske General Motors for 2,3 milliarder dollar.

– Hvilke konsekvenser får dette?

– Vi har for så vidt hørt det samme som alle andre, men litt mer underliggende. Vi har vært litt orientert underveis, men dette er selvsagt børssensitivt. Jeg synes dette er veldig positivt. Vi får en mye sterkere base i Europa sammen med PSA. Det åpner seg mange muligheter. Vi kan kreere en skikkelig europeiske champion. Gruppen blir nummer to i Europa, og bare på størrelse så er dette positivt, sier Bernt G. Jessen, administrerende direktør i Opel Norge.

Skal snu innen tre år

PSA har som mål å få pengesluket Opel i pluss i løpet av relativt kort tid.

– Vi er sikre på at Opel-Vauxhall-snuoperasjonen vil akselerere merkbart med vår hjelp, sa PSA-sjefen Carlos Tavares mandag. 

Målet er å oppnå en driftsmargin på to prosent innen tre år.

– PSA-sjef Tavares gjentar stadig «trust the talented people». Det er bra. Det blir nok en forsterkning av Opels fornyelse. Det har vært betydelig fremgang gjennom de siste årene. Hadde det ikke vært for brexit, så hadde Opel vært i pluss i år. Veldig mye tegner til å bli veldig bra, sier Jessen.

– Fryktet dere i Opel at merket skulle lide samme skjebne innad i GM som Saab?

– Nei, det kan ikke sammenlignes med Saab. Opel er et stort merke i Europa, med en gigantisk bilpark på det europeiske markedet. I Norge har vi jo sett hva forandringer i teknologi gir av endringer i markedet, og landene i Europa står nok foran mye av det samme – derfor vil eierskapet i PSA være en betydelig fordel for Opel. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette vil gi oss store muligheter for fremtiden, sier Jessen.

– Blir det noen samordning på import- eller forhandlersiden?

– Nei, det tror jeg ikke. GM er opptatt av at Opel lykkes, samtidig er PSA opptatt av at Opel er tysk og at Vauxhall er engelsk, sier Jessen.

– Har det noe å si for Norske opel-eiere?

– Det forandrer lite for norske Opel-eiere, tror jeg, sier Jessen.

Ingen dialog

Lørenskog. 12.10.2015. Konsernsjef Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. Bertel O, her sammen med vinnerbilen Peugeot 308 SW. Steens bilmerker tok hele pallen i DNs firmabiltest. Foto: Fredrik Bjerknes ---
Lørenskog. 12.10.2015. Konsernsjef Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. Bertel O, her sammen med vinnerbilen Peugeot 308 SW. Steens bilmerker tok hele pallen i DNs firmabiltest. Foto: Fredrik Bjerknes --- (Foto: Fredrik Bjerknes)

PSA-merkene Peugeot, Citroën og DS importeres i dag til Norge av Bertel O. Steen. Konsernsjef Bjørn Maarud hevder selskapet ikke har hatt noen dialog med PSA foreløpig.

– Hvis det er aktuelt å styrke posisjonen til Opel i Norge, så er vi villige til å se på det, sier Bjørn Maarud til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.