Carlos Ghosn er blitt kalt verdens dyktigste internasjonale næringslivsleder i flere undersøkelser. Han er født i Brasil av en libanesisk far og nigeriansk mor, oppvokst i Libanon, utdannet i Frankrike og har foretatt snuoperasjoner i noen av verdens største selskaper.

Ønsket som leder

På 1980-tallet gjennomførte Carlos Ghosn store endringer hos dekkprodusenten Michelin i Frankrike og ved fabrikker i utlandet. Han kuttet kostnadene samtidig som kvaliteten på dekkene tok seg opp og driftsmarginene økte.

Det er samme modell han har benyttet hos Renault og Nissan de siste 20 årene. Nissan var på konkursens rand på slutten av 1990-tallet da Renalt kom inn som storaksjonær. Forutsetningen var at det japanske selskapet aksepterte en utenlandsk toppsjef.

Ghosn ble genierklært etter snuoperasjonen han gjennomførte hos Nissan for 15–16 år siden. Nå skal «le cost killer» – en tittel han ikke misliker – i gang med en ny redningsaksjon. Det forventes kostnadskutt og dype omstruktureringer.

Nissan har fullført en kapitalinnsprøyting i Mitsubishi Motors for 18 milliarder kroner og sikret seg en eierpost på 34 prosent. Mitsubishi innrømmet i vår at ansatte hadde forfalsket dokumentasjon på drivstofforbruket for enkelte modeller.

– Det er en fordel om Ghosn blir styreleder og konsernsjef. Alliansen mellom Renault og Nissan har fungert i motsetning til andre allianser hvor det har vært to toppledere, sa Mitsubishis utgående styreleder Osamu Masuko til næringslivsavisen Nihon Keizai Shimbun før Ghosn ble utnevnt torsdag.

«Vil bli enormt»

I 2016 er Ghosn fortsatt en sjelden fugl i Japan og den eneste utlendingen som leder et av landets største selskaper. Han har hatt en egen manga-tegneserie hvor han som superhelt redder japansk næringsliv.

62-åringen er fortsatt toppsjef for Renault og Nissan. Han foretar månedlige jorden rundt-reiser med privatfly hvor han stopper i Japan, USA og Frankrike. Nissan har betydelig aktivitet i USA.

Mitsubishi-investeringen må godkjennes av japanske myndigheter, men dette forventes å skje før nyttår.

– Dette er ikke en avtale hvor vi sier «ok, så har vi en avtale i boks og ser hva vi kan gjøre». Nei. Den dagen dette bekreftes skal vi fortelle nøyaktig hva vi skal gjøre sammen. Det vil bli enormt. Det vil bli enormt for Nissan og Mitsubishi og svært betydelig for Renault og Mitsubishi, sa han på en pressekonferanse under Paris Motor Show i forrige uke.

Microsoft-allianse

Nissan og Renault samarbeider tett med forskning, utvikling, innkjøp og logistikk. Mitsubishi vil bli en del av denne alliansen.

– Jeg vil ta ansvar for lederstyring og sørge for at det er en åpen bedriftskultur. Mitsubishi skal styrkes som merkevare, sa Ghosn til CNBC Asia på fredag.

Nissan, Renault og Mitsubishi vil selge rundt ti millioner biler i inneværende regnskapsår og vil konkurrere med Volkswagen og Toyota om å være verdens største bilprodusent. De er størst innenfor elektriske biler hvor konkurrentene er i ferd med å ta innpå.

– Vi selger 50 prosent av alle elektriske biler i verden. Ingen har mer erfaring enn oss med elektriske biler, sa Ghosn i et intervju med nettavisen techcrunch.com.

Nissan-Renault har nettopp inngått et samarbeid med programvareselskapet Microsoft. I motsetning til Google og Apple har Microsoft ingen planer om å utvikle egne biler.

– Jeg skjønner at mange techselskaper vil gå lenger. De hjelper oss med grunnteknologi slik at vi kan konsentrere oss om å bygge biler. De kan hjelpe oss med viktige beslutninger med all den kunnskapen de sitter på, sa han.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.