De store bilprodusentene i verden har nærmest stått i kø den siste tiden med sine ambisiøse elbilplaner. En av disse er Volkswagen, som har som mål å bli nummer én i verden på elbiler innen 2025.
Men så langt er elbiler et tapsprosjekt for de fleste elbilprodusentene. Den rene elbilprodusenten Tesla tapte for eksempel 66.000 kroner hvert eneste minutt i en 12 måneders periode.
Nå hevder et selskap at det er unntaket som bekrefter regelen.
– Alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi er trolig den mest avanserte og lønnsomme bilprodusenten for produksjon av elbiler, sier konsernsjef Carlos Ghosn til CNBC. Han sier selskapet nå har gått fra en investerings- og etableringsfase, til en fase der man faktisk tjener penger.
Ghosn har foretatt snuoperasjoner i noen av verdens største selskaper, og er blitt kalt verdens dyktigste internasjonale næringslivsleder i flere undersøkelser.
Rekordoverskudd
Alliansen begynte det første arbeidet med elbiler allerede i 2008, og i fjor høst meldte selskapet at det skal produsere 12 nye elbilmodeller i løpet av fem år.
Før helgen overrasket Renaultkonsernet med å legge frem rekordresultater for 2017. Driftsresultatet endte på 3,8 milliarder euro (36,7 milliarder kroner), opp 17,4 prosent fra året før. Renault eier 43,4 prosent av Nissan, som igjen kontrollerer 34 prosent av Mitsubishi Motors.
Hele konsernet solgte 10,6 millioner biler i fjor, hvorav 91.000 elbiler. Hvis de allerede tjener penger på elbiler som bare utgjør en brøkdel av totalsalget, vil overskuddene trolig akselerere i takt med økende elbilproduksjon.
Ghosn la til at han ikke ser noen innvirkning på kostnadene ved å produsere elbiler selv om råvareprisene skulle øke.
-Økte råvarekostnader vil bli kompensert med mye bedre kunnskap om hvordan man skal lage mer effektive batterier, og hvordan man kan erstatte noen av råvarene som brukes i batteriene, sier Ghosn til CNBC. (Vilkår)
- Tesla møter kritikken – dobler antall ansatte
- Bilgiganten bekrefter aggressive elbil-planer
- – Hvis vi kan sende en Roadster til asteroidebeltet, så kan vi sannsynligvis finne en løsning på produksjonen av Model 3
- Så mange har bestilt årets elbiler
- Audis nye elbil får hengerfeste – eller kanskje ikke...
- Audis elbil-sjef er «ganske sikker» på at han klarer å levere bilen over 3000 nordmenn står i kø for