Mercedes-Maybach G 650 Landaulet heter denne nykomlingen, som forener mange segmenter i én bil.
Ikke bare er det åpenbart en Geländewagen, altså selve ur-offroaderen som Mercedes har hatt i produksjon siden 1979. Den innehar alt av luksus som Maybach-navnet er kjent for, har en fantastisk motor fra AMG og i tillegg kan man fjerne taket. Hva mer kan man begjære, med unntak av en viss diskresjon, kanskje?
Lite opplag
Maybach har foreløpig konsentrert seg om de store luksusbilene til Mercedes, etter at avdelingen ble en underavdeling av bilmerket, slik AMG er det for de sprekeste bilene. Den største og mest luksuriøse versjonen av S-klasse heter Maybach, en bil som på norske prislister starter på 1,7 millioner kroner. I tillegg ble det vist frem en kabriolet med Maybach-navnet i fjor høst. En bil som kommer i svært begrenset produksjon. Det samme gjelder i og for seg for denne nye modellen som kom skal bygges i 99 eksemplarer.
–Navnet Maybach stammer fra begynnelsen for biler. Det står for overlegen luksus med tradisjon, kombinert med det nyeste innen teknikk. I 2015, tok vi det logiske steget med å åpne ett nytt kapittel i luksusklassen med vårt undermerke Mercedes‑Maybach. Siden da har over 15.000 biler blitt produsert. En av hver tiende bil solgt i S-klasse-segmentet er en Mercedes-Maybach. Med Mercedes-Maybach G‑Class Landaulet, utvider vi nå merkets portefølje til å inkludere verdens mest ikoniske og prestisjefulle offroader. Med den femte modellen etter S‑klasse, Pullman og Cabriolet, i tillegg til utstillingsbilen Mercedes-Maybach Vision 6, understreker vi viktigheten av Mercedes-Maybach som et undermerke for Mercedes, sier Jens Thiemer, markedssjef i Mercedes-Benz.
Drar som en lastebil
Bilen kommer med en V12-motor fra AMG som med biturbo yter 630 hestekrefter og har et dreiemoment på 1000 newtonmeter. Det gir et relativt friskt forbruk på 1,7 liter på mila og et CO2-utslipp på 397 gram per kilometer. Dermed er det ikke kun utseendet og egenskapene som tyder på at dette blir en bil man finne igjen i oljestater i Midtøsten.
For øvrig er bilen 5,35 meter lang og 2,24 meter høy. Bakkeklaringen er på nesten halvmeteren, differensialsperrer og portalaksler skal sørge for at dette er en bil som ikke lar seg stoppe av hva som helst. Bilen har fire seter, der forsetene har fast tak, mens de to i baksetet kan fjerne taket for å sitte under åpen himmel. Ønsker man å sitte i fred for innsyn og innblanding fra forsetene kan en glassvegg heves bak setene. Denne kan forandres til ugjennomsiktig med et tastetrykk.
Bilen debuterer under bilutstillingen i Genève, og kommer på markedet til høsten, altså i et svært begrenset opplag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.