Etter flere gode år for motorsykkelbransjen, tyder mye på at 2019 blir «all-time high».

– De garvede aktørene i bransjen pleier jo å si at det er umulig å trekke noen konklusjoner før april er unnagjort. Men allerede nå, før mars er unnagjort, ser det utrolig bra ut. Det gjelder både salget av lettere motorsykler som er langt over normalen og også salget av de tunge motorsyklene som ligger godt over det svært gode fjoråret, sier Arve Lønnum (57) i Motorsykkelimportørenes Forening.

– Importørene melder om svært god ordreinngang med syklene på mellom 500 og 750 kubikk, som jo er avgiftsvinnerne. Og ekstra gledelig er det å slå fast at antall ulykker faktisk går ned, selv om antall sykler øker, sier Lønnum.

Sykkel til over 300.000

Kåre Vaskinn (63) hos MC Oslo, som forhandler BMW og Honda, solgte 850 motorsykler i fjor.

– Selv om sesongen knapt har startet, er salget rekordhøyt og vi vil nærme oss 1000 solgte om dette fortsetter, sier han.

Kåre Vaskinn i MC Oslo ligger an til ny rekord i år.
Kåre Vaskinn i MC Oslo ligger an til ny rekord i år. (Foto: Mikaela Berg)

– Mopedsalget, som jo er det som skaper volum, er ned, men vi klarer å kompensere med økning i salget av både lette og tunge sykler, og det er ganske unikt, sier han.

– Og hva er bestselgeren?

– Ved siden av syklene mellom 500 og 750 kubikk, som har tatt skikkelig av etter avgiftsreduksjonen, er det for oss to oppgraderte modeller fra BMW på 1250 kubikk.


Ola nordmann har jo en tendens til å ville ha full pakke med utstyr, og da havner de på et sted mellom 280.000 og 310.000 kroner
Kåre Vaskinn, MC Oslo

– Og de koster?

– Ola nordmann har jo en tendens til å ville ha full pakke med utstyr, og da havner de på et sted mellom 280.000 og 310.000 kroner.

– Må sende blomster

KTM- og Triumph-forhandler AMD Motorsykler solgte 320 nye og brukte sykler i fjor. Målet er 400 i år.

– Jeg tror vi må sende blomster til byråd Lan Marie Nguyen Berg i år, sier eier Geir Arnestad (61).

– Nå er det riktignok litt for tidlig å konkludere, men det er ingen tvil om at frøken Lan har irritert på seg bilfolket. Selv elbiler må jo betale i bomringen mens motorsykler passerer gratis. Forresten; det er kanskje ikke så lurt av meg å si det. Det kan jo være hun ombestemmer seg.

– Men om det er en viktig forklaring på salgsøkningen, bør vel det komme frem?

– Jo da. Men det dere heller bør skrive om er hvor støvete det er i Oslo. Løvet ligger igjen fra i fjor. Det er bare krisedårlig, mener Arnestad.

– Men det er ikke så enkelt at det kun er bomringen som skaper salgsøkning. God familieøkonomi og lavere avgifter på mange av syklene spiller selvfølgelig en stor rolle, sier han.

Geir Andreas Arnestad, eier AMD Motorsykler i Oslo. Her med ungdommens favorittsykkel KTM 125.
Geir Andreas Arnestad, eier AMD Motorsykler i Oslo. Her med ungdommens favorittsykkel KTM 125. (Foto: Marte Christensen)

Ifølge Statistisk sentralbyrå var det ved årsskiftet registrert 166.000 tunge motorsykler (over 125 kubikk) i Norge. Antallet har økt med 26 prosent på fem år. Det er også registrert 27.000 lette motorsykler, også den en økning på vel 25 prosent i løpet av de siste fem årene.

I tillegg er det registrert 163.000 mopeder. Antallet har sunket med vel syv prosent på fem år.

– Der ser du effekten av elsykkelboomen; de er billige, enkle å parkere, du trenger ikke førerkort og de er kjappe, mener Arnestad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Årets kuleste motorsykler: – Ikke bare er det vakkert, her er det også hysterisk med effekt!
03:21
Publisert: