Bentley Bentayga, Rolls-Royce Cullinan og Lamborghini Urus. Alle skal bygge suv om dagen. I 2020 kommer også Aston Martin på banen med sin DBX, en suv de hevder skal bli den peneste luksussuven på markedet.

– Man kan hevde at å lage en vakrere suv ikke er noe spesielt høy målsetning, men vår bil er en skjønnhet, sier Andy Palmer, sjef i Aston Martin til Automotive News.

Palmer hevder Aston Martin slipper å ha begrensninger som en delt plattform å ta hensyn til, slik som Bentley Bentayga som er bygget på samme plattform som en rekke modeller, som Lamborghini Urus, Audi Q8, Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg. DBX skal bygges på en versjon av Aston Martins sportsbil-plattform i aluminium. Bilen blir lavere og mer sportslig enn konkurrentene fra Bentley og Rolls-Royce.

Første helelektriske modeller

Bildene viser bilen på test i en rally-løype i Wales, og markerer starten av testing i en lang rekke ugjestfrie miljøer rundt på kloden. Bilen skal selvsagt rundt Nürburgring og på tyske autobahn, samt i ytterpunktene for temperaturer i ørkenen i Midtøsten og i arktisk kulde langt nord.

Bilen skal debutere mot slutten av neste år, før produksjonen starter i Aston Martins nye fabrikk i St. Athan i Wales. Her skal også de første helelektriske modellene fra Aston Martin bygges når den tid kommer. I Genève i 2015 viste merket konseptbilen DBX for første gang. Det var en tredørs suv med elektrisk motor. Produksjonsmodellen skiller seg mye fra den, både i størrelse og drivlinje. Det er forventet at bilen kommer med en twin-turbo V8-motor produsert av Daimler.

Nesten 1,9 millioner før avgifter

– DBX er så mye mer enn bare en suv; den vil bli den første modellen som bygges på vår nye fabrikk i St. Athan. Som sådan er det starten på en ny, driftig æra i selskapets lange historie, sier Palmer.

Noe blir likevel ved det gamle. Prisen antas å starte på 170.000 pund, eller nesten 1,9 millioner kroner før norske avgifter. Dermed glir den antagelig godt inn blant konkurrentene. Produsenten tror bilen skal øke det årlige salget til over 10.000 biler i 2021. Det blir i tilfelle en dobling fra fjorårets 5100 solgte biler.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tesla Model 3 på norsk jord
Den folkelige elbilen Tesla Model 3 er offisielt vist i Norge for første gang.
02:21 Min
Publisert: