Audi har endelig avduket sin første elbil under stor festivitas i San Francisco i natt, og tekniske data tyder på at Audi bringer elbilen ett steg videre.

Bilen får et batteri på 95 kWh, som skal gi bilen en rekkevidde på «over» 400 kilometer med den nye WLTP-testen. Til sammenligning har Mercedes-Benz EQC et batteri på 80 kWh og Jaguar I-Pace har 90 kWh.

Prisen er satt fra 651.900 kroner. Til sammenligning starter Jaguar I-Pace på i underkant av 600.000 kroner, mens Tesla Model X har en startpris på drøye 700.000 kroner med 75 kWh batteripakke.

Bilen har to motorer på til sammen 360 hestekrefter og 561 newtonmeter dreiemoment, med en boost-funksjon i Sport som øker ytelsen til 408 hestekrefter og dreiemomentet til 664 newtonmeter. Da går null til 100 km/t unna på 5,7 sekunder.

Romslig

E-tron imponerer mest på plass. Den får et bagasjerom på 600 liter, og i tillegg er det 60 liter tilgjengelig foran. Om man legger ned baksetene har man 1725 liter tilgjengelig. Bilen får en hengervekt på 1800 kilo, noe mange nordmenn er opptatt av.

– Allerede nå har over 5500 reservert sin plass i køen for å kjøpe Audi e-tron. Den kontinuerlig økende reservasjonskøen er en tydelig indikator på at stadig flere nordmenn viser interesse for, og får bekreftet at, Audi e-tron møter både behov og forventninger som stilles til en fullverdig, helelektrisk suv. Vi gleder oss til å ta godt vare på alle kunder i tiden som kommer, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge i en pressemelding.

Bilen er 490 centimeter lang, 194 centimeter bred og 162 centimeter høy. Bakkeklaringen er på 172 millimeter. Akselavstanden er på 293 centimeter. Dermed plasserer den seg mellom Q5 og Q7 i størrelse.

Luftfjæring

Bilen har en vektfordeling som ligger nær 50/50 foran og bak, og ved kjøring på motorveien senkes bilen med inntil 26 millimeter for å forbedre stabiliteten og aerodynamikken. I offroad-modus kan bilen heve seg 35 millimeter, og dersom sjåføren også aktiverer Lift-funksjonen i Audi drive select, heves bilen med ytterligere 15 millimeter.

Ved mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene i kombinasjon med det elektrohydrauliske bremsesystemet. Audi hevder selskapet er den første bilprodusenten i verden som bruker et slikt bremsesystem i en serieprodusert elektrisk bil.

Bilen får virtuelle sidespeil som kan velges som ekstrautstyr. Dette er første gang i historien at slik teknikk blir tilgjengelig på en serieprodusert bil.

Lading

E-tron kan ta hurtiglading opptil 150 kW, og hjemmelading med 11 eller 22 kW om man velger en integrert lader.

Av standardutstyr får bilen stor navigasjon, regulerbar luftfjæring foran og bak, forberedelse for Audi Trådløs Lading, cruise control, parkeringssensorer foran og bak, 19 tommers aluminiumsfelger, Audi Connect, Virtual cockpit, elektrisk bakluke og LED frontlys.

I Norge vil det tilbys ulike utstyrsversjoner med ferdig sammensatte pakker, i tillegg til skreddersøm.

Produksjonen av E-tron er allerede i gang, og de aller første kundeleveransene vil bli sent i 2018.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her er Audis første elbil
Audi lettet på sløret for å vise frem sin første elbil i drøye 10 minutter på bilmessen i Genève.
00:35
Publisert: