Saken er oppdatert med kommentar fra Audi-sjef Elin Sinervo.
Forrige uke startet Audi med masseutlevering av sin første elbil E-tron. Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken ble det registrert hele 321 nye E-tron forrige uke, mot kun tre i uken før.
Likevel er det ingenting i forhold til de 768 Tesla Model 3 som ble registrert forrige uke. Audi E-tron går likevel inn på en solid annenplass den uken, med omkring 90 biler mer enn Volkswagen Golf.
Lenge var det sagt at kundene skulle få biler fra månedsskiftet februar-mars, og nå har det tydeligvis startet for alvor. Samlet er det nå registrert 445 Audi E-tron i Norge. Elbilandelen hittil denne måneden er til og med den 17. mars på hele 58 prosent.
Mange reservasjoner
2018 var et katastrofeår for Audi i Norge med kun 4813 registreringer, en nedgang på 37,3 prosent fra året før. Men allerede da var mye av oppmerksomheten gitt til merkets første elbil.
Audi skal ha fått inn 7500 reservasjoner på elbilen, og da Møller la frem resultatet sitt i slutten av februar, ble det sagt at 3000 kontrakter var skrevet.
–Vi ønsker ikke å gå ut med antall kontrakter som er eller vil signeres fremover men vi er veldig fornøyde med takten så langt, sier Elin Sinervo som er direktør for Audi hos importør Harald A. Møller.
Siste uken i mars åpner Audi for ordinær bestilling av bilen, etter at reservasjonslistene er gjennomgått og kunder som ønsker å bestille, har gjort det.
–Fra og med fredag er det salg av bil som normalt og vi opphever reservasjonsløsningen vår. Parallelt med spesialbestilling av bil har vi også bestilt opp en ferdigspesifisert modell som vi kaller Fast track. Denne har raskere levering og er tilgjengelig for både reservasjonskundene og kunder uten reservasjonsnummer, sier Sinervo.
Spesialmodell
Audi E-tron har en startpris på omkring 650.000 kroner, men foreløpig er det velutstyrte «Edition One»-modeller til over 850.000 kroner som er levert.
Senere i år skal Audi E-tron Sportback introduseres, deretter kommer sedanen E-tron GT og den mindre suven Q4 E-tron i slutten av 2020.
– Audi satser virkelig på en elektrisk fremtid, og tilbakemeldingene vi har fått på Audi E-tron 55 viser at Audi også kan lage elbiler. SUV-segmentet står sterkt i Norge, og interessen for Audi e-tron 55 viser at elektriske suver er ettertraktet på det norske markedet, sa Audi-sjefen til DN etter at konseptbilen Q4 ble presentert i starten av mars.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.