4,59 meter lang, 1,90 meter bred og 1,61 meter høy. Det er de strategiske målene for Audi Q4 E-tron concept. Bilen blir 31 centimeter kortere, like bred og en centimeter lavere enn dagens E-tron. Produksjonsversjonen av Q4 E-tron kommer mot slutten av neste år.

– Audi Q4 E-tron concept er den perfekte bilen for de som ønsker en elektrisk suv, men som ikke trenger en like stor bil som Audi E-tron 55, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

Foreløpig er bilen, som ble avduket under bilutstillingen i Genève tirsdag, kun en konseptmodell. Men likhetstrekkene med storebror E-tron er så mange, at det neppe er så mye som må tones ned før den endelige produksjonsmodellen kommer på markedet.

Tesla skal vise suven Model Y senere i mars. Skal man dømme etter målene til Model 3, blir det en litt større bil enn Q4, men den må åpenbart regnes som en konkurrent.

Audi Q4 E-tron concept.
Audi Q4 E-tron concept.

To motorer

Q4 E-tron har to elektriske motorer, en foran og en bak. Driften går vanligvis gjennom motoren bak som yter 204 hestekrefter og gir et dreiemoment på 310 Nm. Når føreren ønsker mer effekt enn motoren bak kan levere, eller hjulene mister grepet, kobles en elektrisk motor foran inn. Den yter 102 hestekrefter og har et dreiemoment på 150 Nm. Samlet gir det firehjulsdrift og en effekt på 306 hestekrefter. Null til 100 km/t går unna på 6,3 sekunder og toppfarten er begrenset til 180 km/t.

Mellom akslingene sitter batteriet som har en kapasitet på 82 kWh, og skal gi en rekkevidde på over 45 mil. Batteriet kan lades opp til 80 prosent kapasitet på rundt en halvtime. Batteripakken veier 510 kilo, og er plassert så lavt at Audi forklarer den har tyngdepunkt som en sedan. Vektdistribusjonen skal være 50/50 foran/bak, noe som skal gi gode kjøreegenskaper.

Femte elbil

E-tron som er Audis første elbil, starter med utleveringer til kunder i disse dager. Foreløpig er drøyt 100 demonstrasjonsbiler registrert her i landet, men Audi Norge skal ha skrevet kontrakt med over 3000 kunder så langt, av over 7000 nordmenn som reserverte en plass på ventelistene for bilen. Den norske importøren forventer at E-tron blir merkets mest solgte modell i Norge i år.

– Audi satser virkelig på en elektrisk fremtid, og tilbakemeldingene vi har fått på Audi E-tron 55 viser at Audi også kan lage elbiler, og at dette er en helhjertet satsing fra Audi sin side. SUV-segmentet står sterkt i Norge, og interessen for Audi e-tron 55 viser at elektriske suver er ettertraktet på det norske markedet, sier Sinervo.

Audi Q4 E-tron blir når den introduseres mot slutten av 2020, den femte serieproduserte elbilen fra produsenten. Den kommer da i tillegg til E-tron som skal leveres ut fra nå i mars, samt en Sportback-versjon av E-tron som kommer senere i år. I tillegg kommer Q2L E-tron som er en modell for det kinesiske markedet, i tillegg kommer i 2020 en produksjonsversjon av den lekre E-tron GT som Audi viste en konseptversjon av i fjor høst.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Endelig er elbilen Audi E-tron kommet til Norge: Men hvor langt går den når det er minus 10, snø og slaps?
03:08
Publisert: