Etter elendige salgstall i fjor, er Audi i 2019 langt høyere på salgsstatistikkene med sin første helelektriske bil E-tron. Nå kommer en ny versjon av bilen, med et mindre batteri, som kutter prisen til like under halvmillionen. Den blir dermed den klart billigste elbilen i dette segmentet, med konkurrenter fra Jaguar, Mercedes og Tesla.

Audi E-tron 50 heter den nye versjonen, og den skiller seg fra E-tron 55 ved at den har et batteri på 71 kWh, til forskjell fra dagens modell som er på 95 kWh. Foreløpig er ikke rekkevidden offisiell, men Audi hevder i en pressemelding at den skal bli på «godt over 300 kilometer». Den store batteripakken gir en offisiell rekkevidde på 408 kilometer. Mens dagens modell har en boost-effekt på 407 hestekrefter, yter de to motorene i den nye versjonen til sammen 313 hestekrefter.

Slik konkluderte DN da Audi E-tron kom til Norge i januar
03:08
Publisert:

Lanseringsutgaven «Launch edition» får en pris på 499.000 kroner, mens de bedre utstyrte versjonene e-tron Advanced Business og e-tron Advanced Sport, starter på henholdsvis kroner 559.900 og 599.900 kroner.

– Audi investerer tungt i elektrifiseringen av den internasjonale bilparken og det slår særlig godt ut i det norske markedet. En stor premium-suv med mye utstyr fra Audi til denne prisen, det vil jeg beskrive som nesten oppsiktsvekkende, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

Audi-sjef Elin Sinervo, kommer med en billigere versjon av elbilsuksessen E-tron.
Audi-sjef Elin Sinervo, kommer med en billigere versjon av elbilsuksessen E-tron. (Foto: Gunnar Lier)

Den nye modellen har utstyr som adaptiv luftfjæring, varmeseter foran, navigasjon plus, quattro firehjulsdrift, LED hovedlys, cruise kontroll, elektrisk bakluke, virtual cockpit, parkeringssensor foran og bak, varmepumpe, samt ekstra oppvarming for kupé og batteri.

Hittil er det registrert 3115 E-tron i Norge, noe som gjør den til den klart mest populære modellen fra merket. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les DNs test av Audi E-tron: Audis beste er en elbil