Audis elbiler skal bli like lønnsomme for produsenten som resten av porteføljen ved å utnytte stordriftsfordelene sammen med resten av Volkswagen Gruppen. Det har finansdirektør i Audi, Alexander Seitz sagt til bransjeavisen Automotive News Europe.

Sammen med konsernsøskenet Porsche utvikler Audi en ny elektrisk plattform kalt PPE, og ifølge Seitz skal utviklingskostnadene og kapitalutgiftene reduseres med 30 prosent, sammenlignet med en helt egenutviklet bil.

– Jeg ville ikke kunne sove godt om natten hvis vi ikke hadde en vei som gjør disse bilene like lønnsomme som sammenlignbare modeller med dieselmotor. Og du kan anta at jeg sover godt, skal Seitz ha sagt, men ønsket av konkurransemessige hensyn ikke å si noe om hvor lønnsom E-tron blir.

I februar i fjor hevdet tidligere toppsjef for Nissan, Renault og Mitsubishi, Carlos Ghosn, at de var de eneste som tjente penger på elbiler.

Finansdirektør Seitz mener E-tron vil holde seg godt i annenhåndsverdi, blant annet fordi det er den første bilen fra Volkswagen Gruppen som kan oppdateres over nettet. Det har Tesla gjort siden Model S ble lansert i 2012.

Kommer i uke 9

Audis første helelektriske modell E-tron blir en av de mest spennende nybilene som lanseres på det norske markedet i år, men er ikke bygget på denne nye plattformen. Bilen har en rekkevidde oppgitt til 466 kilometer, og en startpris på 652.000 kroner i Norge.

Foreløpig er det kun registrert syv biler i Norge, og de første norske kundene får bilene sine i månedsskiftet februar-mars. Da er det tre forskjellige versjoner i omkring 650 eksemplarer som skal leveres ut.

– Vi er sluttsolgt for alle lanseringsbilene. Vi hadde om lag 7500 reservasjoner da vi stengte reservasjonsløsningen i desember, skriver informasjonssjef for Audi Norge, Morten Moum i en sms til DN.

Moum har ingen dato, men hevder det nærmer seg at den norske importøren vil gi de resterende kundene, som vil utstyre bilen selv, mulighet til å bestille og konfigurere bilene sine.

Salgsrekord i Norge?

– Vi skal bli størst i premium i 2019. Det er et hårete mål, men organisasjonen er så til de grader rigget for det, sa den norske Audi-sjefen Elin Sinervo rett før jul.

I tilfelle må Audi øke registreringene betraktelig fra de 4800 bilene i 2018. BMW var størst av premiummerkene i fjor, og registrerte til sammenligning over 12.300 biler.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Audis første elbil på plass i Norge
7500 nordmenn har reservert Audi e-tron, nå får de endelig mulighet til å se den.
01:35 Min
Publisert: