Audi-sjef Rupert Stadler holdt i dag sin årlige pressekonferanse der han avslørte med om Audis elektriske fremtid.

Bilen på bildet over heter Audi E-Tron GT, og skal ifølge Audi-sjefen komme i 2020 og være et bevis på at elbiler også kan være høyprestasjons-biler. Bilen er en sprek firedørsmodell som åpenbart går i konkurranser mot Tesla Model S.

–Denne bilen skal bringe Audi Sport inn i den elektriske fremtiden, sa Stadler.

Mer om E-tron

På kortere sikt avslørte også Audi-sjefen mer om den første elbilen fra merket: Audi E-Tron. Bilen som kommer mot slutten av året skal ha en pris fra 80.000 euro, sa Audi-sjefen. Til sammenligning er startprisen for Tesla Model X i Tyskland på over 90.000 euro, mens Jaguar I-Pace koster fra 77.000 euro. Disse to starter på henholdsvis 665.000 og 600.000 kroner.

–Det er en prisindikasjon som går internasjonalt. Det er tysk pris med 19 prosent moms. Men det er et grunnlag for en regneøvelse for de som er interessert, sier norsk informasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli i Audi, til DN.

– Har dere fått norsk pris?

– Ja. Vi vet mer om hvor det bærer, men kan ikke si mer om det nå, sier Rognlien Skovli.

E-Tron blir første modell fra merket som kommer med Audi on demand. Det innebærer at bilen kan oppdateres med nye funksjoner over nettet. Det gjelder for eksempel lysfunksjoner, assistentsystemer eller underholdning.

–Vi kommer fra starten med en kundevennlig ladeløsning på 150 kw lading. Det gjør at bilen er klar for den neste langturen i løpet av en halvtime, sa Stadler.

En protoyp av bilen ble vist i Geneve i forrige uke. Da ble det klart at bilen kommer med fem seter og mulighet for hengerfeste.

Her er Audis første elbil
Audi lettet på sløret for å vise frem sin første elbil i drøye 10 minutter på bilmessen i Genève.
00:35
Publisert:

Viser til Norge

Stadler fremhever at interessen for bilen er stor.

–Vi har allerede over 3700 reservasjoner i Norge, sa Stadler.

I en pressemelding fra Audi Norge heter det at Audi E-Tron får sin premiere i Brussel, der bilen produseres, i august. Bilen kommer deretter på markedet mot slutten av året, men det blir kun en liten del av dem som står på liste som får bilen sin, heter det på pressekonferansen.

– Vi forventer veldig god tilgang på biler til det norske markedet og vi er klare til å ivareta mange flere enn de som til nå står på reservasjonslisten, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge i pressemeldingen.

I 2019 kommer Audi E-Tron Sportback på markedet, deretter skjer ting slag i slag.

–Vi skal dekke alle segmenter. I 2025 skal vi ha 20 elektrifiserte modeller, hvorav ti blir helelektriske, resten er plugin-hybrider, sa Stadler.

Les om Volkswagens elbilsatsing fremover: – Vi setter full fart mot fremtiden

Han mener synergieffektene innen Volkswagen-konsernet er et stort konkurransefortrinn for elbilene som kommer.

–Vårt samarbeid med Porsche kan spare utviklingskostnader for et tresifret antall millioner, sa Stadler.

– Av de første fem elektriske bilene fra merket, er to SUVer og to SAC-er, sa Stadler.(Vilkår)

Her er grunnen til at elbilene lar vente på seg
Volkswagen venter til 2020 med neste elbil, men viser i mellomtiden en uten ratt og pedaler.
02:06
Publisert: