I et intervju i DN fredag, fortalte Audis toppsjef for elbiler, Dr. Stefan Niemand, mer om Audis første elbil, E-tron, som kommer på markedet senere i år.

På DNs spørsmål om bilen ville få tilhengerfeste, svarte Niemand slik:

– For å være ærlig så er det ingen god idé å taue ting med et elektrisk kjøretøy. Det fungerer ikke, sier Niemand.

Det er vanskelig å tolke dette som noe annet enn at bilen ikke får tilhengerfeste, som er svært viktig for mange nordmenn. Øyvind Rognlien Skovli, som er kommunikasjonssjef hos den norske Audi-importøren har sendt DN en slags oppklaring på dette punktet.

«Vi er et lite marked, men for Audi e-tron er Norge viktig. Det innebærer at innspill og ønsker fra det norske markedet blir hensyntatt i veldig stor grad. Hengerfeste er åpenbart viktig for mange nordmenn, og jeg ser virkelig frem til vi kan dele bekreftet informasjon om Audi e-tron og hengerfeste i løpet av kort tid», skriver Rognlien Skovli i en epost til DN.

Til tross for noe vage formuleringer, er det vanskelig å tolke dette som noe annet enn at bilen vil få tilhengerfeste likevel, og at norske ønsker kanskje ikke er blitt hørt helt øverst i hierarkiet i Audi.

Ellers skal bilen få firehjulsdrift, heftige ytelser og en rekkevidde på mer enn 500 kilometer. Lading kan gjøres hurtig, med en ladehastighet på 150 kW, som er mer enn Teslas superladere kan levere på nåværende tidspunkt.

Før Audi E-tron kommer på markedet, er det likevel Jaguar I-Pace som vil utfordre Teslas elbil-hegmoni i de dyrere prisklassene da den kommer til sommeren.(Vilkår)

Her er Jaguar I-Pace
DN har kjørt Jaguars første elektriske bil I-Pace, og bilen viser lovende takter.
01:21 Min
Publisert: