Audi Q8 debuterer om kort tid under bilutstillingen i Detroit, og med det entrer Audi et segment der konkurrentene allerede er til stede.

Q8 er en mer sportslig og coupé-aktig variant av luksussuven Q7, akkurat slik BMW X6 er det i sammenligning med X5 eller Mercedes GLE Coupé i forhold til GLE.

– Med denne på plass blir Q-familien nær komplett, og vi vet at denne bilen kommer til å vekke stor interesse i det norske markedet, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak i en pressemelding.

Skal man dømme etter de to bilene Audi har sluppet, kommer denne bilen med en fordel de andre konkurrentene ikke kan skilte med. Q8 ser ut til å komme i e-tron-utgave, som betyr en ladbar hybrid med samme motorkombinasjon som i Q7 e-tron. 

Dieselmotor og elektrisk motor yter samlet 373 hestekrefter, og har en av de bedre elektriske rekkeviddene som finnes på markedet av ladbare hybrider.

Les test av Q7 e-tron: Audis smarteste

I tillegg går vi ut fra at Audi putter inn motoren fra SQ7 i Q8. Da blir den et fyrverkeri av en bil med massive krefter.

Les test av Audi SQ7: Forkledningsmesteren dnPlus

– Audi Q8-konseptbilen blir en ny spydspiss for Audis Q-modeller. Designet forener det sportslige med det elegante, sier Audis designsjef Marc Lichte.

Flere av Audi Q8s designelementer er inspirert av Audi Ur-quattro fra 80-tallet. Den flate og brede C-stolpen og de markerte skulderlinjene over hjulene er to eksempler. 

Bilen er ventet på markedet i 2018. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Bilen er ventet på markedet i 2018.
Bilen er ventet på markedet i 2018. (Foto: Audi)