Audi har dratt lakenet av sin kommende elbil E-tron GT. Dette blir Audis tredje elektriske modell, etter E-tron og E-tron Sportback, og bilen deler plattform med Porsche Taycan som også eies av Volkswagen Gruppen.
–Med sylskarpe linjer, banebrytende ytelser, quattro firehjulsdrift og lang rekkevidde er e-tron GT den perfekte gran turismen for det norske markedet, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller as.
Prisen for bilen er også klar. Den starter på 899.900 kroner.
Rask lading
Som Porsche Taycan, bygges E-tron GT på en 800-voltarkitektur som gir lading på inntil 270 kw. Firehjulsdriften kommer fra en motor på hver aksling, og samlet effekt varierer ut fra hvilken modell man velger.
Bilen kommer i to versjoner, en E-tron GT og toppmodellen RS E-tron GT. Begge har en motor som yter 238 hestekrefter foran, mens motoren bak skiller de to. Innstegsmodellen kommer med 435 hestekrefter på motoren bak, og en samlet effekt på 476 hestekrefter eller 530 hestekrefter i en boostfunksjon over korte perioder. Denne gjør null til 100 km/t på 4,1 sekunder og har en toppfart på 245 km/t. Denne modellen har omtrent samme effekt som Porsche Taycan 4S. Som i Porsche kommer motoren bak med to gir for mer effektivitet.
Toppmodellen
Den sprekeste RS-modellen har 456 hestekrefter på motoren bak, og en samlet effekt på 598 hestekrefter og 646 hestekrefter i boost-modus. Null til 100 km/t kortes ned til 3,3 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 km/t. Det gjør den noe tregere enn den nest sprekeste modellen fra Porsche; Taycan Turbo. Toppmodellen Audi RS E-tron GT koster 1.269.900 kroner. Det er omkring 150.000 kroner billigere enn Taycan Turbo.
Utenpå skiller Audien seg fra Porsche spesielt i fronten. Også bakenden har noe distinkt Audi-sk over seg. Akselavstanden er den samme på de to bilene med 2,90 meter, men Audien er tre centimeter lengre med sine 4,99 meter. Bredden er den samme på 1,96 meter, mens høyden på Audien er fire centimeter høyere med 1,42 meter. Bagasjeplassen er omtrent lik på de to slektningene med 405 liter bak og 81 liter ekstra volum foran.
Rekkevidde
Bilen er utstyrt med et batteri med en bruttokapasitet på 93 kWh, som skal gi en rekkevidde på inntil 488 km ved blandet kjøring. Til sammenligning kan Taycan 4S gå inntil 464 kilometer med såkalt Performance Plus-batteri på 93 kWh.
Varmepumpe er standard på de norske bilene, og en avansert navigasjonstjeneste basert på kjørestil og aktuell trafikksituasjon, vil finne den beste ladestasjonen langs ruten. Omkring en halvtime før ladingen vil systemet begynne å forhåndstemperere batteriet, slik at maksimal ladeeffekt oppnås. Når du velger «raskeste rute» som navigasjonskriterie for lange reiser, skal det også inkludere ladestopp.
Audi E-tron GT ser ut til å ha noe mer standardutstyr enn slektningen Taycan. Blant annet varmeseter foran, 4+1 sete-konfigurasjon og panorama glasstak. Av ekstrautstyr verdt å nevne kommer firehjulsstyring, dynamisk demping, luftfjæring, hjulstørrelse opp til 21-tommer, og karbonbremser.
Bilen lanseres til våren, men DN får en prøvetur allerede neste uke. Følg med for våre inntrykk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.