Det japanske bilmerket Lexus er kjent for å ha god kundebehandling og dertil fornøyde kunder. Det har manifestert seg i førsteplass seks år på rad i kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex. I år er det syvende året Lexus deltar, og som ventet holder merket stand på toppen av listen.

Men Lexus har en klar tilbakegang fra 2017 på 1,4 prosent.

– Vi opplever at det er et tegn på at markedet er mer turbulent, politikerne har skapt en usikkerhet som også kundene tar inn over seg. Lojaliteten er synkende, og folk hopper lettere fra merke til merke, sier Lexus-sjef Knut-Erik Jahnsen.

Lexus slo nærmeste konkurrent med 36 poeng, og vant alle kategorier som ble målt.

– Vi er ydmyke overfor dette, så det blir kake på alle ansatte i år også, sier Jahnsen.

Volvo klatrer

Halsende bak kommer Volvo med en fremgang på 1,5 prosent. Volvo var også vekstvinner i fjor, da svenskene inntok tredjeplassen etter stor fremgang fra en sjetteplass året før.

Volvo-sjef Øystein Herland har gjort det bra både hos Norsk Kundebarometer og AutoIndex 2018.
– Volvo-sjef Øystein Herland har gjort det bra både hos Norsk Kundebarometer og AutoIndex 2018. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold) Mer...

– Dette var veldig hyggelig. Det er en annen undersøkelse enn Norsk Kundebarometer som er vår prioriterte undersøkelse å være god på. Dette er den andre bekreftelsen på at vi gjør mye riktig, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Cars Norway til DN.

I starten av mai gikk Volvo-forhandlerne helt til topps i kundetilfredshetsundersøkelsen fra Norsk Kundebarometer for første gang. Bilbransjen har i denne undersøkelsen i flere år vært en av de beste bransjene.

– Skal dere nå slå Lexus?

– Det hadde ikke på noen måte vært oss imot. De er flinke har en kundestrategi som virker. Vi jobber ufortrødent videre. Og som man sier i OL, så går ikke vi inn i en konkurranse for å vinne sølv. Men det er en jobb å gjøre, og det går rette veien, sier Herland.

Bare Lexus-eiere oppgir å være mer fornøyd med selve bilen og kjøreopplevelsen, og når det gjelder lojalitet til merket, er det bare Lexus og BMW foran.

De beste bilene

Den gjennomsnittlige endringen for de 23 merkene som omfattes av undersøkelsen er på 0,6 prosent. Alt lavere enn dette er tilbakegang sammenholdt med konkurrentene. Det innebærer at også BMW og Mercedes mister litt fart.

Det er også mulig å bryte ned på modellnivå hvis vi samler svarene fra de skandinaviske landene som omfatter 61.895 svar. Om man ser utelukkende på svarene avgitt for området selve bilen og kjøreopplevelsen, så er Mercedes sin mest populære modell er den store suven GLE. Det samme gjelder for Audi, der Q7 har de mest fornøyde eierne. Mest populære Lexus-modell er IS/IS-F, for BMW er det 5-serie. Toyotas toppmodell når det gjelder eiertilfredshet er C-HR, mens XC90 er den Volvoen eierne setter aller høyest.

Kilde: Loyalty Group(Vilkår)

– Selve rosinen i pølsen
Porsche Cayenne Turbo er helt ny under skallet. Det ser bare ikke slik ut.
02:02 Min
Publisert: