Koronapandemien har gjort at nordmenn må legge sommerferien til Norge, og det gjenspeiler seg i båtmarkedet. Båtforhandlere forteller om rekordetterspørsel etter båter.

For noen uker siden skrev DN om ekstrem etterspørsel etter bruktbåter på nettmarkedsplassen Finn. Nå viser tall fra Finn at båtene så langt i juni ble solgt enda raskere enn i rekordmåneden mai.

– 10. juni var nesten 40 prosent av alle bruktbåter annonsert i juni solgt allerede og nærmere 20 prosent av dem var solgt etter bare én dag på Finn, forteller forretningsutvikler i Finn Motor, Magnus Frøshaug Ryhjell.

Han påpeker at koronaviruset tvinger svært mange til å tilbringe sommeren hjemme.

– Og folk kaster seg nå rundt for å sikre seg gode sommerminner. Bruktbåtmarkedet 2020 er historisk godt, sier Ryhjell.

Han er ikke er overrasket over at mange fristes til å selge båten i det gode markedet.

– Det som imidlertid overrasker meg er at salgstiden ser ut til å synke ytterligere i juni, på tross av at det blir annonsert vesentlig flere båter, sier han.

Båtene som er blitt solgt så langt i juni har i snitt ligget på Finn i cirka ni dager, opplyser han.

Så langt i juni har veksten i antall båtannonser økt med 38 prosent kontra måneden før, og 44 prosent kontra juni i fjor, ifølge Ryhjell.

I kø for å kjøpe lystbåt dn+

Historisk godt salg

Flere båtforhandlere DN har vært i kontakt med på Østlandet forteller om meget godt båtsalg så langt i år.

Daglig leder Terje Bakken hos Bakken Motor i Drammen sier at mai 2020 ble toppmåneden noensinne, og at han ikke tror at juni vil bli noe dårligere.

Daglig leder Terje Bakken i Bakken Motor forteller om rekordstor interesse for båter i disse tider.
Daglig leder Terje Bakken i Bakken Motor forteller om rekordstor interesse for båter i disse tider. (Foto: Rune Folkedal/DT)

– Vi opplever en meget sterkt vekst i jolle- og gummibåtsegmentet. Typiske ungdomsbåter selger meget bra, sier Bakken.

Også Knut Sjøberg, daglig leder i Sjøberg Båt, kan rapportere om en historisk god sesong, og han har observert at folk har vært tidligere ute enn før for å sikre seg båt.

Det tok litt tid etter at covid-19 slo inn før folk skjønte at de kom til å tilbringe ferien i Norge, men rett før påske startet virkelig et rush, sier Sjøberg.

Han forteller at de som firma er utsolgt for både Ibiza og Askeladden, og at de ikke får inn nye båter før etter sommerferien.

Dette stemmer godt overens med årsregnskapet til Askeladden Boats as hvor det står at «Driften pt er preget av høy aktivitet og godt salg».

Ryhjell forteller at den mest populære båten for «folk flest» er en skjærgårdsjeep på mellom 16 og 22 fot.

– Dette segmentet utgjør nesten 33 prosent av alle solgte bruktbåter i juni, sier han.

Sikret seg den siste i sitt slag som var å oppdrive i Norge: – Dette blir bra!
Nordmenn forbereder seg på ferie i Norge.
02:26
Publisert:

– Salg av båtutstyr er all-time high

Og det er ikke bare salget av båter som går bra, men også salget av båtutstyr.

– Båtutstyr er all-time high, fordi også de som har båt kommer til å bruke båten mer enn før, uttaler daglig leder i båtbransjeorganisasjonen Norboat, Leif Bergaas, til DN.

Han forteller at i takt med økt båtbruk øker etterspørselen etter både redningsvester og drivstoff.

Hva båtsalget gjelder sier Bergaas at det fremdeles holder god fart i juni, og spesielt i klassen for båter opp til én million kroner.

Bergaas er overbevist om at året som helhet blir bra, til tross for duppen som kom med korona i mars, men sier at det gjenstår å se hvorvidt det blir rekordbra fordi man da også må se på salget i juli og august.

– Folk blir i Norge i år ettersom det er lite konkurranse fra sydenturer, så det er været det kommer an på, sier han.

Raskest i Vestfold og Telemark

Når det gjelder hvilke deler av landet båtene selges raskest er det på Østlandet og Sørlandet, sier Ryhjell.

Han forteller at man faktisk må ned på timenivå for å finne fylket hvor båtene selges aller raskest.

– Fylket der båtene selges aller raskest (8,8 dager), med cirka to timer margin, er Vestfold og Telemark, forteller Ryhjell. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.