– Inne i vårt lokale er det et ekko nå, sier båtselgeren Christoffer Olsen i luksusbåtforhandleren Aaby Marine.

Luksusbåtforhandleren Aaby Marine er for tiden helt utsolgt for nye båter og har allerede solgt båter for 25 millioner kroner med levering neste sommer. Det tilsvarer om lag halvparten av årsomsetningen tidligere år og vanligvis har de nær sagt ingen bestillinger for neste sesong på samme tid.

DN har tidligere i sommer skrevet om et kanonbra båtsalg, og det ser fortsatt ut som nordmenn er interesserte i å sikre seg båt – for neste år. Det gode salget for neste båtsesong kommer på tross av at flere har varslet et prishopp på båt neste år som følge av den svake kronekursen.

Normalt er sommerværet og Børsen temperaturmålere for hvordan båtsalget går om sommeren. Det er imidlertid noe helt annet som i år har vært avgjørende.

Daglig leder i Aaby Marine, Jørgen Haga, har tro på at båtsalget er en del av en større trend der nordmenn ferier i Norge – også når korona-reiserestriksjoner ikke tvinger dem til det, som i år.

– Ut ifra den store interessen vi har hatt sammenlignet med tidligere så virker absolutt som at folk tenker norsk ferie neste år, sier Haga.

Mars er normalt en veldig viktig måned for Aaby Marine på grunn av de mange båtmessene som finner sted. Messene ble avlyst, men salget har ikke latt vente på seg i ettertid.

– Det var bråstopp i mars, men salget tok seg voldsomt opp etter påsken og alle båtene under halvannen million fosset ut, sier Haga.

Aaby Marine selger både nye og brukte båter av mer eksklusive båtmerker som Windy og Nimbus. Snittprisen på båtene er på rundt to millioner kroner.

– Tomt for alt som kan flyte

Hos båtforhandler Herholdt Andersen i Tønsberg forteller de også om at de har solgt veldig bra for neste år allerede. Og det er typisk litt dyrere båter som selges til 2021-sesongen.

– Snittprisen for båter som selges nå for neste år er over én million kroner, sier daglig leder Pål Herholdt.

Herholdt tror den økte interessen for båter til neste år kan skyldes at de ble utsolgt for båter tidlig.

– Det er tomt for alt som kan flyte, sier han.

Pål Herholdt ved Heroldt Andersen i Tønsberg.
Pål Herholdt ved Heroldt Andersen i Tønsberg. (Foto: Kurt André Høyessen)

Han er dessuten overbevist om at mange nordmenn kommer til å feriere i Norge neste år også, og dermed tror han også at båtsalget blir bra neste år.

– Vi merker det allerede nå, sier Herholdt.

Videre forteller han at det har vært et problem å få supplert med båter, noe de normalt sett får gjort.

– Hovedsakelig er årsaken til at vi ikke får supplert det at det har vært mindre produksjon i blant annet Polen som følge av korona slik at halve staben har måttet være hjemme, sier han.

Også i Italia, hvor underleverandører som står for mye produksjon av eksempelvis ratt, båtskjermer og kalesjer er også rammet, ifølge Herholdt.

Rekordstor interesse på Finn

På rubrikktjenesten Finn.no har det vært rekordstor pågang. 22 prosent av båtene ble solgt samme dag som de ble annonsert i en periode i vår, ifølge Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler hos Finn Motor.

Han forteller at det i en lengre periode denne våren var samme antall båter til salgs som i fjor, men at etterspørselen var langt større: Finn forteller om en trafikkvekst på mellom 60 og 80 prosent.

– Det gode markedet ble godt dokumentert i media og mange så nok sitt snitt til å få ekstra god pris for båten sin – kanskje god nok til å realisere drømmen om en større eller nyere båt. I juni så vi hele 62 prosent flere båter til salgs enn i juni i for og ordene «vurderes solgt» var å finne i mange annonser, skriver Ryhjell i en epost.

Snittprisen på fritidsbåtene i juni og juli har falt med om lag seks prosent mot samme periode i fjor på Finn. Ryhjell forklarer det med at det har vært stor vekst i antallet mindre båter som er solgt.

Varsler prishopp

Den svake kronen slår trolig ut på båtprisene og marginene for flere båtprodusenter neste sesong. De fleste norske fritidsbåtprodusenter har flyttet produksjonen utenfor norsk jord, i tillegg til de mange båtene som importeres av andre båtprodusenter – og handles derfor ofte i euro. Kronen har svekket seg rundt ni prosent siden slutten av juli i fjor.

Brorparten av båtene ble bestilt og betalt før koronakrisen inntraff og den enorme svekkelsen av den norske kronen fant sted. Det gjør at blant annet Askeladden har varslet et kraftig prishopp på opptil ti prosent til neste sesong.

– Det blir en liten prisøkning neste år på grunn den norske kronen. Vi handler inn i svenske kroner og euro og alle vet hvordan den norske kronen har svekket seg, sier Haga om prisutviklingen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.