I den ypperste luksusklassen innen suver, har foreløpig Bentley Bentayga vært relativt alene. Nå kommer det en ny og enda mer eksklusiv konkurrent i Rolls-Royce Cullinan.
– Vi visste at vi måtte tilby våre kunder det de ikke kunne finne i SUV-markedet. De aksepterer ikke begrensninger eller kompromisser i deres liv. De er de nye pionerene, og for dem handler det om deres følelse av eventyr og dristigheten i hvordan de lever. Denne tilnærmingen til livet krever en bil som kan gå hvor som helst med stil og ultimat luksus – Rolls-Royce-stil. Derfor Cullinan, sier Rolls-Royce-sjef Torsten Müller-Ötvös.
Bilen er kalt opp etter verdens største diamant som ble funnet i Sør-Afrika i 1905, og delt i ni deler, hvorav de to største befinner seg i de britiske kronjuvelene. Navnet sitt lever den opp til, for denne bilen blir den dyreste suven på markedet.
Totalpris kan bli 4,5 mill.
På hjemmemarkedet i England er det forventet at prisen starter på rundt 250.000 pund, eller 2,7 millioner norske kroner, men dette er før eventuelle spesialtilpasninger bestilles, noe som skjer ved nesten hver bestilte modell fra Rolls-Royce.
Til sammenligning koster Bentley Bentayga fra 135.000 britiske pund med V8-dieselmotor, og omkring 160.000 pund for bilen med V12-bensinmotor på 600 hestekrefter. Bentleyen med denne motoren ligger til salgs i Norge for 3,3 millioner kroner. Cullinan blir med andre ord ikke for folk flest hverken på hjemmemarkedet eller i Norge.
DN har regnet på engangsavgiften for Cullinan, som ser ut til å ligge på omkring 1.075.000 kroner. En totalpris på omkring 4,5 millioner vil derfor ikke være spesielt overraskende.
– Rolls-Royce Cullinan overgår det aller meste i dette segmentet. Modellen er helt enestående og tilbyr alt man kan forestille seg av luksus. I samarbeid med våre svenske venner i Callisma vil Autoxo også kunne levere Cullinan til det norske markedet. Vi har allerede fått noen henvendelser på bilen, skriver Olav Medhus hos den eksklusive bilforretningen Autoxo som holder til på Høvik i Oslo.
Tilstrekkelig med krefter
Bak den majestetiske grillen befinner det seg en V12-motor på 6,75 liter som yter 571 hestekrefter. Det er samme motor som i Phantom, som den også deler plattform med. Bilen er 5,34 meter lang og veier 2660 kilo. Bagasjerommet er på 600 liter når bilen kommer som femseter.
Som første modell fra merket, kan baksetene legges ned, men for at ingen skal tro dette er en folkelig bil, kan man også utstyre bilen med glass som skjermer kupeen fra bagasjerommet, slik at temperaturen er stabil, selv om sjåføren åpner bakluken, for eksempel i ørkenen. Noen miljøbil er ikke dette. Forbruket ligger på 1,5 liter på mila, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på friske 341 gram per kilometer.
Ettersom bilen er en suv, skal den også være kapabel i terrenget. Tanken på å kjøre Rolls-Royce der ingen skulle tro at noen kunne kjøre, er likevel i beste fall absurd. Bilen kan uansett vade opptil 54 centimeter høyt i vann, som er bedre enn konkurrenten fra Bentleys 50 centimeter, men dårligere enn den langt billigere Range Rover som kan kjøre i 90 centimeter dype elver. (Vilkår)