– Vi må først og fremst sikre at vi organiserer oss på en måte som gjør oss best mulig i stand til å ivareta kundens behov. Vi vet at dagens kunder har en annen kjøpsadferd når det gjelder bil enn tidligere, og vi er sikre på at kundene vil ha enda høyere forventninger til en bilforhandler i årene som kommer, sier konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen.

Bilbransjen gjennomgår store endringer, med elektrifisering, digitalisering og endrede eierformer av bil. Bilsalget i 2017 var et av tidenes beste år, likevel tjente bilforhandlerne mindre penger enn før, viser en oversikt i DN.

I en melding fra Bertel O. Steen heter det «Kombinasjonen av presset lønnsomhet i bransjen og større krav til investeringer i fremtidsrettede løsninger vil være utfordrende for mange forhandlere.» Maarud skal derfor effektivisere forhandlernettverket sitt.

–Hvor mange forhandlere har dere i dag, og hvor mange skal dere ha?

– Vi har 200 pluss i dag, og det er litt den jobben vi nå begynner på. Det er ikke lett å si hva fremtiden bringer, og dette er en prosess som vil pågå i flere år, sier Maarud.

–Er det ikke litt gammeldags med en bilbutikk?

–Bilbutikken tror jeg kommer til å bestå, men i en annerledes form med mer fleksibilitet. Mer der kundene er, slik som på handelssenter, eller Aker Brygge som eksempel, sier Maarud.

–Så dere kommer til å lete etter lokaler i kjøpesenter?

–Vi har allerede vært inne i flere kjøpesenter og jobber med å lære. Vi ser at vi må være mye mer lettbente for å endre oss til det kundene ønsker, sier Maarud.

Syv bilmerker

Bertel O. Steen representerer syv ulike person- og varebilmerker i Norge etter at de i fjor overtok som importør av Opel. I tillegg importerer BOS merkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS og Smart. I takt med økningen av antall bilmerker, øker også antall forhandlere til over 200 forhandlerpunkter i hele landet. Disse skal det nå bli færre av.

– Vi mener at dagens forhandlerstruktur ikke er bærekraftig i forhold til fremtidens krav til effektiv bildistribusjon, og de økte investeringer som kreves i den transformasjonen bransjen er inne i. Vi må sikre at de rette forhandlerne får økonomisk grunnlag og investeringsevne inn mot morgendagens krav og løsninger, sier Maarud.

–Er det aktuelt med store varehus med alle bilmerkene?

–Ja, i den grad vi kan få til bilhus, så ønsker vi det. Vi mener at med flere merker står man sterkere, sier Maarud.

Skal øke lønnsomheten

Bertel O. Steen skriver at konsernet har iverksatt et systematisk arbeid for å bygge et mer robust nettverk der målet er sterke regionale forhandlere med størst mulig konkurransekraft for å sikre at kundene får det beste tilbudet. Dette vil etter all sannsynlighet medføre et redusert antall forhandlere i forhold til det store antallet i dagens nettverk.

– Målet er selvsagt en bedre bunnlinje. Det er også den viktigste drivkraften for de frittstående forhandlerne. Deler man pølsa i for mange biter, blir det ikke nok til alle, sier Maarud.

–Hvor stor er en «stor nok» forhandler?

– Det kommer helt an på distrikt man er i. Det er en komplisert sak. Det er ikke noen automatikk i at det blir sentralisering av forhandlerne. Det er en krevende oppgave og blir en individuell vurdering i hvert område, sier Bjørn Maarud.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kia E-Niro er den største elbilnyheten i år
DN har kjørt Kia E-Niro, som kan skilte med lang rekkevidde og ok plass til en folkelig pris.
02:42 Min
Publisert: