Bilkonsernet Bertel O. Steen, med kjente merkenavn som Mercedes-Benz, Opel, Kia, Peugeot og Citroën i porteføljen, gikk på en kraftig resultatsmell i 2019. Omsetningen gikk ned med fem prosent. Resultatet før skatt var i 2017 på en halv milliard kroner, før det sank til 269 millioner i 2018. I 2019 står kun syv millioner kroner igjen på bunnlinjen hos bilgiganten.

– Resultatet for 2019 var svakt. Mangel på elektrifiserte modeller og betydelige forsinkelser i leveransene bidro til at Bertel O. Steen leverte et svakere resultat for 2019 enn tidligere år. På grunn av at vi både er importør og detaljist treffes vi dobbelt når nybilsalget svikter, opplyser konsernsjef Bjørn Maarud i en melding.

Forhandlervirksomheten i Bertel O. Steen Detalj fikk et driftsunderskudd på 123 millioner kroner i 2019, ned fra et overskudd på 48 millioner kroner året før.

Konsernresultatet påvirkes av flere engangskostnader med en estimert effekt på rundt 70 millioner kroner. Noen av disse omhandler faktorer som doble husleiekostnader forbundet med ferdigstillelsen av nytt logistikksenter samt ekstraordinære kostnader forbundet med flyttingen, termineringen av IT-systemet Incadea med påfølgende utrulling av Dealer Management System hos alle enheter i Bertel O. Steen Detalj, og kostnader forbundet med rettslig behandling av den pågående Østfoldsaken.

Kutter lønnen

Bertel O. Steen har allerede permittert mange medarbeidere etter at koronaviruset gjorde sitt inntog i Norge.

– Vi snur nå alle steiner for å kutte kostnader, inkludert lønnskutt på 25 prosent for konsernsjef og 15 prosent for andre medlemmer av konsernledelsen, sier Maarud.

Tidligere i år ble det kjent at Maarud skal fratre som konsernsjef i mai, og overlater konsernsjefstillingen til Harald Frigstad. Maarud har siden han ble ansatt i bilgiganten, tjent greit med penger. Det toppet seg i 2017, da Maarud hadde en skattbar inntekt på 21 millioner kroner.

Konsernets personbilmerker reduserte antallet registreringer med over 30 prosent i fjor, sammenlignet med året før. Hovedgrunnen skal være et begrenset utvalg av elektriske biler og plugin hybrider som startet i andre halvdel av 2018.

Denne situasjonen fortsatte gjennom 2019. Bertel O. Steen solgte faktisk flere elektriske biler i 2015 enn i 2019.

– Det er mange kunder som venter på elbiler fra våre fabrikanter, og i 2019 fikk vi dessverre ikke levert tilstrekkelig med biler av populære modeller som Kia e-Soul, Kia e-Niro og Mercedes-Benz EQC. Vi har hele tiden jobbet hardt mot fabrikantene for å få leveranser av så mange elbiler som mulig til kundene våre, sier Maarud.

Flere elbiler

I år var utgangspunktet bedre, etter at bilfabrikantene har økt farten på elbilproduksjonen. Leveringssituasjonen er bedre, og i tillegg kommer det nye modeller. Koronapandemien kan likevel sette konsernet ytterligere tilbake.

Så tom er den franske hovedstaden nå
Politiet i Paris delte fredag dronebilder av den folketomme hovedstaden som er i sitt ellevte døgn med lockdown.
00:57
Publisert:

– Vi har nå mange spennende elektriske modeller å tilby fra alle våre fabrikanter, men det er fremdeles usikkerhet knyttet til leveranser grunnet situasjonen rundt Covid-19 globalt, sier Maarud.

Bertel O. Steens varebilsalg gikk det bedre med i fjor. En samlet markedsandel for konsernets fire merker på 29,7 prosent i 2019, gjør konsernet til størst i Norge i dette segmentet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.