I starten av august ble det kjent at en av Norges største konserner, Bertel O. Steen ville kjøpe Opel Norge og innlemme det tyske bilmerket i sin egen portefølje som allerede består av bilmerker som Mercedes-Benz, Kia, Peugeot og Citroën. Nå har Konkurransetilsynet godkjent overtagelsen.

– Dette er som forventet, men likevel meget gledelig, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

– Hva gjør dere bedre enn det Opel klarer selv?

– Vi skal bruke vår kompetanse på import og å selge bil. Det viktigste elementet er å være en norsk importør, sier Maarud til DN.

– Hva betyr det for salget av Opel?

– Vi har et langsiktig mål. Opel er nede på 2,5 prosent markedsandel nå, og jeg ser for meg at vi kan doble det innen 2024–25. Dette er et viktig bidrag til målet vi har satt oss om en total markedsandel på 20 prosent på personbiler og 30 prosent på varebiler i Norge, sier Maarud.

Fallende markedsandel

Hittil i år er det registrert 2233 Opel personbiler i Norge, noe som bringer merket på en 16. plass. Det er en nedgang på omkring 12 prosent fra samme periode i fjor.

Opel vil i Norge nå komme under samme tak som sin internasjonale eier, den franske PSA-gruppen, som også eier bilmerkene Peugeot, Citroën og DS. PSA overtok Opel fra General Motors i 2017, og er nå Europas nest største bilprodusent.

– Hva skjer med de ansatte?

– Vi skal nå sette oss ned med ledelsen i Opel Norge og se hvordan vi skal gjøre dette best mulig. Vi har i utgangspunktet ikke noen plan om å si opp masse mennesker, sier Maarud.

I 2015 overtok Bertel O. Steen importørvirksomheten til Citroën, og det familieeide konsernet vokser stadig. Maarud vil ikke kommentere om det vil skje ytterligere konsolideringer i markedet.

–På kort sikt har vi mer enn nok med å integrere Opel i vår organisasjon, sier Maarud.

Godkjennelsen fra Konkurransetilsynet kom fredag 17. august, og den formelle overtagelsen vil skje mot slutten av året. Maarud utelukker ikke at Opel-tallene vil bidra i Bertel O. Steens regnskaper allerede i 2018.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Volkswagen Polo GTI og Suzuki Swift Sport i DNs bil-duell
Disse to spreke småtassene byr på kjøreglede i bøtter og spann.
02:16
Publisert: