Bilmerket Mercedes er den store motoren som drev familiekonsernet Bertel O. Steen til ny omsetningsrekord i 2016. Konsernet omsatte for 14,4 milliarder kroner i 2016. 

Dermed gruser konsernet, som også importerer og selger Peugeot, Citroën, DS og Kia til Norge, omsetningsrekorden fra 2015 på 11,7 milliarder kroner. Veksten i omsetning er på 22 prosent.

– Hva er du mest fornøyd med i 2016?

– Det er to ting. Det ene er utviklingen hos forhandlerne våre i Bertel O. Steen Detalj. Det andre er den veldig gode fremgangen på Mercedes, både på personbil og nyttekjøretøyer. Vi har jobbet mye med prestasjonskultur, og det er en annen drive i organisasjonen nå enn vi har hatt de siste årene, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

– Hvor mye tror du de ladbare bilene sto for?

– Jeg vil tro det står for omkring en milliard kroner, sier Maarud.

Av de drøye 9000 nye Mercedes personbilene som ble registrert i Norge i fjor, var 1800 ladbare hybrider og nesten 1900 rene elbiler.

– Dette er en trend vi bare tror vil forsterkes. Elbilene var litt ned i fjor, men når kjørelengden øker, tror vi dette tar seg opp igjen, sier Maarud.

Aldri tjent mer penger

Driftsresultatet endte på over en halv milliard kroner, mens resultatet før skatt endte på 450 millioner kroner.

– Et driftsresultat på 500 millioner kroner var et mål vi hadde satt til 2018, så vi ligger nå to år foran strategiplanen vår, sier Maarud.

Driftsmarginen ligger på 3,5 prosent, mot 3,1 prosent i 2015.

– Hva er målet?

– På detaljsiden vil vi gjerne ha en driftsmargin på 2,5 prosent, mens fem prosent er målet for konsernet, sier Maarud.

Overskuddet pløyer konsernet videre ned i utvikling av nye tjenester.

– Tjenester blir kjempeviktig fremover. Vi har satt opp et eget team som jobber med innovasjon av tjenester og løsninger så vi legger inn mye ressurser der, sier Maarud.

Ikke fornøyd med andelen

– Vi er ikke fornøyd med markedsandelposisjonen vår. Vi har størst potensial på dette fremover, sier Maarud.

Bertel O. Steens bilmerker solgte til sammen 32.824 nye biler i fjor, noe som gir en samlet markedsandel på 16,4 prosent, hvis man inkluderer alle de elektriske Kia Soul som konsernet har hentet fra Tyskland.

– Vi ser at man er veldig avhengig av å treffe med drivlinjer. Det er brytningen mellom drivlinjer som driver markedet i veldig stor grad, sier Maarud. 

Det betyr at bilmerker som ikke har ladbare varianter taper. I konsernets portefølje ligger Peugeot og Citroën dårlig an i denne sammenheng. Begge merkene gikk tilbake i salg i 2016 med mellom 12 og 13 prosent, og tapte markedsandeler i 2016. 

– Vi er ikke fornøyd med Citroën. Nå har vi slått sammen PSA-merkene til en enhet, så vi får koordinering på de merkene, sier Maarud.

Sammenlignet med det totale salget av biler i 2015, økte salget i 2016 med 4,1 prosent til 197.991 biler totalt på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken. Bertel O. Steens merker økte med 5,2 prosent, eller 6,3 prosent inkludert elektriske Kia fra Tyskland.

Bertel O. Steen-merkene på registreringsstatistikken 2016:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Mangler litt på Mercedes-kvalitet
Mercedes pøser på med ladbare hybrider. Her er den nye E-klassen.
01:19
Publisert: