Selv med stigende renter og kostnader som løper løpsk har nordmenn kjøpt elbiler som aldri før i 2022.
Hele 39.497 nye personbiler ble registrert i en voldsom innspurt frem mot årsskiftet. Til sammen ble det 174.329 førstegangsregistrerte nye personbiler i fjor, og åtte av ti var elbiler.
Bilbransjen jobbet på spreng for å få registrert og levert ut nye biler før nyttår – for da ventet nye og høyere bilavgifter.
Fra 1 januar ble det innført 25 prosent merverdiavgift på elbiler av beløp over 500.000 kroner. I tillegg en ny vektavgift for alle nye personbiler. Denne avgiften slår ekstra hardt inn på elbiler, siden batteripakken gjør dem tyngre.
– Dette hadde vi nesten ikke trodd var mulig. Nesten 40.000 førstegangsregistrerte nye personbiler i desember alene, betyr at drøyt 22 prosent av hele årets nybilregistreringer ble gjort i løpet av årets siste måned. Til sammen ble det bare 1 947 nye biler som skiller 2022 fra rekordåret 2021, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Kraftig fall for ladbare hybrider
Av førstegangsregistrerte nye personbiler i 2022, var 138.265 elbiler. Det utgjør 79 prosent av alle solgte nybiler og er dermed ny rekord.
Den forrige rekord for elbilhandel var året før, i 2021, som endte på 64,5 prosent.
Det er stort fall solgte ladbare bensinhybrider. Det ble solgt 14.336 slike modeller, som er en nedgang på 60 prosent fra året før.
Nye bensin- og dieselbiler utgjorde henholdsvis 6.273 og 5.443 av solgte nybiler. Andelen utgjorde til sammen 6,7 prosent.
Leveransetrøbbel
Det har vært utfordringer med leveranse av nye biler, særlig elbiler som de aller fleste nordmenn velger, har skapt mye usikkerhet hos importører og forhandlere som har hatt store ordrereserver, ifølge OFV.
– En ny bølge med pandemi og krigen i Ukraina ga bilbransjen store produksjons- og leveringsutfordringer i 2022. I tillegg kom høyere renter og kraftig økning i mat- og strømpriser. Få trodde at bilåret 2022 skulle få et så høyt antall nybilregistreringer. Importører og forhandlere har gjort alt de kunne for å få biler registrert. Mange sto på helt til nyttårsrakettene skulle sendes opp, sier Solberg Thorsen.
Hvor store reserver det er snakk om, og som vil gi utleveringer fremover i 2023, er det kun importørene som vet, ifølge OFV.
– På grunn av store ordrereserver og nye biler som nå er på vei til Norge, er det grunn til å tro at vi vil se relativt høye registreringstall også de første månedene i det nye året, sier Øyvind Solberg Thorsen.
Bilbransjen har varslet om lavere kontraktsinnganger, noe som gir grunn til å tenke at flere tenker seg om før de inngår en avtale om kjøp av ny bil. Bransjen følger spent med på hvordan dette påvirker registreringstallene i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.