– Vi har snakket med kundene våre, og de er veldig usikre på hva de skal gjøre. De er redde for å gå i drivstoff-fellen, eller for myndighetenes avgiftsendringer, sier Trond Brakken, kommersiell direktør i Santander Bank.
De siste årene har flere og flere valgt å ikke eie sin egen bil, men å leie eller lease bilen. I tillegg til relativt forutsigbare kostnader og lite binding av kapital, har mange valgt dette fordi det foreløpig har vist seg vanskelig å spå hvor markedet går: For eksempel hvor raskt bilprodusentene klarer å få nye, bedre elbiler ut på markedet, og hvordan avgiftene på fossile biler, elbiler og hybrider blir fremover.
– Hva skjer fremover i bilbransjen? Vi trengte noe ved siden av tradisjonelle eierformer på bil, som skal være trygt og forutsigbart, sier Finn Jentoft, konserndirektør i Kverneland Bil.
Bilforhandlerkjeden og har derfor inngått et samarbeid med finansinstitusjonen Santander for å lokke til seg bilkunder som er usikre på hva fremtiden bringer innen bilverdenen.
Tjenesten, Shft.no, tilbyr et abonnement av bil på månedsbasis, uten bindingstid som ved leasing og uten restverdi-bekymringer. Man skal også kunne bytte bil om ønskelig.
Engstelige kunder
– Vi er store i en bransje som er i veldig stor forandring. Vi er i Sillicon Valley nå for å se på nye teknologier og tjenester. Vi ville teste ut på bil, og er først på markedet i Norge. Dette er et steg i en retning som vi ønsker å utvikle til andre tjenester, sier Knut Øvernes, som er leder for Santander i Norge.
Samarbeidspartnerne mener konseptet er i tråd med hvordan forbrukerne ønsker å ha det på tvers av bransjer, og har en visjon om at tjenesten skal fungere like enkelt som Netflix eller Spotify, men i bilbransjen.
– Prismessig skal det være konkurransedyktig med vanlig leasing, kun en marginal ekstrakostnad i forhold til å lease en bil. I pilotfasen tilbyr vi de bilene vi har tilgjengelig i vår bruktbilportefølje, altså nyere bruktbiler, sier Jentoft.
Kverneland bil er forhandler av Mazda, Ford og Volvo, men bruktbilene omfatter alle merker.
Volvo er i gang
Tidligere i vår lanserte Volvo sin nye kompakt-suv XC40, en bil som det svenske bilmerket også tilbød kundene å abonnere på. Volvo er nok det første bilmerket som har prøvd seg med en slik abonnementsløsning.
– Vi er meget fornøyd med dette og dette er jo en global satsing fra Volvo som nå vokser fort i mange land, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Cars Norway til DN.
Han vil ikke oppgi noe tall på hvor mange som har valgt abonnementsløsningen, men kaller det en bra start.
– Vi har tro på at dette vil fortsette å vokse etter hvert som vi utvikler konseptet. Flere og flere viser sin interesse og etter hvert vil vi øke markedsføringen rundt konseptet som til nå har vært nokså lite, sier Herland.
Volvo har nå også åpnet for abonnement på familiebilen V60, som kommer på markedet i sommer.
Pilot i sommer
Kverneland og Santanders abonnementsprosjekt er i en pilotfase i sommer, før det skal rulles bredt ut før årsskiftet etter at man har høstet erfaringer fra kundene.
– Det er viktig å spørre kundene om hva de ønsker, men det er likevel helt nødvendig å legge dette ut i markedet for å kunne utvikle gode produkter. Det ser vi her i California at teknologiselskapene er veldig flinke til, sier Brakken.
Han sier det skal være en helt annen pris for kunden enn å leie bil.
– Kundene ønsker også å føle at det er min bil, det får man ikke ved leie, sier Brakken.(Vilkår)