BMWs modellrekke utvides stadig, der primtallene består av mer eller mindre fornuftige biler, altså 1-, 3-, 5- og 7-serien. Partallene er for mer spesielle biler som kabrioleter og sportslige coupeer. I tillegg kommer den noe malplasserte 2-serie Active Tourer, som vel er den mest fornuftige og utypiske BMW-en noensinne. Det samme mønsteret gjelder for suvene. 

Den største moro-bilen BMW har hatt på modellprogrammet har vært 6-serien, som kommer både i todørs med og uten tak, samt en lekker Gran Coupé-versjon. Nå går ryktene om at denne modellen etter hvert skal fases ut. Erstatningen blir enda større og mer luksuriøs. Konseptbilen BMW Concept 8-serie er en forsmak på hva som venter når helt nye BMW 8-serie Coupé debuterer neste år.

BMW Concept 8-serie.
BMW Concept 8-serie. (Foto: BMW)

Konseptbilen ble nylig avduket under den eksklusive bilutstillingen Concorso d’Èleganza Villa d’Èste ved Comosjøen i Italia, der BMW i flere år har valgt å vise lekre studier og konseptmodeller, som M1 Hommage, 328 Hommage, Mini Superleggera, BMW Gran Lusso Coupé, Zagato Coupé og BMW 2002 Hommage.

8-serie er ikke noe nytt navn for noen BMW-modell. Mellom 1989 og 1999 produserte BMW omkring 30.000 av denne modellen med V8 og V12-motor. 

– Første generasjon BMW 8-serie er i dag en moderne klassiker, en bil som vekker begjær og følelser blant våre mange entusiaster. Når BMW nå igjen vekker liv i 8-serien, er det også starten på det som blir den største modelloffensiven i BMWs historie, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge i en pressemelding.

Futuristisk interiør i konseptbilen.
Futuristisk interiør i konseptbilen. (Foto: BMW)

BMW har også sluppet bilder og video av en kamuflert prototyp-versjon av M8, den sportsligste utgaven av den nye modellen. Utseendemessig er den mye mer avdempet enn konseptmodellen av 8-serien, dessverre. 

I dette segmentet er ikke miljøvennlighet det som selger mest. Derfor er det trolig en V8-er under panseret, akkurat som den nye M5 som har en 4,4-liter stor V8-er på omkring 600 hestekrefter. Lyden på videoer av bilen tyder på at det er tilfelle. 

BMW M8 i kamuflasje-lakk.
BMW M8 i kamuflasje-lakk. (Foto: BMW)

Det er vel heller ikke totalt utenkelig at BMW presser V12-motoren fra M760Li inn, så krefter vil denne bilen har mer enn nok av.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tidenes beste BMW
BMW M2 byr på så store mengder kjøreglede at DNs biljournalist blir ekstatisk.
01:55
Publisert: