Regjeringen har i forslaget til statsbudsjett for neste år økt bilavgiftene for bensin- og dieselbiler, i tillegg til å ha strammet inn på lettelsene for ladbare hybrider.

Utregninger som bransjenettstedet Bilnytt.no har gjort, viser at det er Audis ladbare hybrid-versjon av luksussuven Q7 som får den høyeste avgiftsøkningen på over 46.000 kroner.

Innskjerpingene for ladbare hybrider gjøres ved at kravet for å få fullt vektfradrag økes fra 50 til 75 kilometer elektrisk rekkevidde. Q7 har med sitt drøye 17 kWh store batteri en oppgitt rekkevidde på 46 kilometer.

Audi påstår selv at den nye ladbare hybriden klarer 45 km på batteriet. Det er Oslo - Drammen
Vi testet Audi Q7.
02:44
Publisert:

To til fire ganger mer

I en rapport fra Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (Fraunhofter ISI) og International Council on Clean Transportation (ICCT) konkluderes det med at hybridbiler er mindre klimavennlige enn det bilprodusentene oppgir.

Drivstofforbruket og de direkte CO2-utslippene fra en ladbar hybridbil er i snitt to til fire ganger høyere enn de typegodkjente verdiene, heter det i rapporten.

– Altså et fornuftig budsjettforslag, skriver Lars-Henrik Paarup Michelsen i Norsk Klimastiftelse i en epost til DN.

Hittil i år er omkring 20 prosent av nybilsalget i Norge ladbare hybrider.

Mye motor gir mer avgift

Regjeringen skjerper også inn avgiftene for biler som har høyt CO2-utslipp.

På listen over de bilene der avgiftsøkningen er størst, følger det deretter en rekke velmotoriserte bensin biler som Range Rover med V8-motor som øker med omkring 45.000 kroner. Det samme gjør Mercedes G-klassen.

Av andre ladbare hybrider på listen finner vi Porsche Panamera og Porsche Cayenne som øker med mellom 40.000 og 45.000 kroner.

Også for Ford Explorer, som nylig ble lansert som ladbar hybrid i Norge, økes avgiftene med knappe 44.000 kroner.

For billigere biler, slik som Volvo V60 T8 og Mercedes E-klasse dieselhybrid øker også avgiftene med henholdsvis 37.800 og 41.500 kroner.

Populære modeller som Volvo XC90 T8 øker med 41.000 kroner, mens de mindre og rimeligere XC60-modellene øker med 34.000 kroner. Det samme gjør BMW X3 ladbar hybrid og Mercedes GLC med en slik drivlinje. Til sammenligning øker avgiftene på en tilsvarende dieselmotorisert BMW X3 med omkring 20.000 kroner.

Se hele listen her: Bilnytt.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.