– Dette lukter Tesla-Høyre lang vei, jeg kan umulig se for meg at de distriktspolitiske kreftene i Høyre vil stille seg bak dette.

Det sier Bård Hoksrud, som sitter i finanskomiteen på Stortinget for Frp. Han reagerer på at Høyres landsmøte i helgen skal behandle et forslag om å forby salg av bensin- og dieselbiler fra 2025.

Forslaget fra Høyre lyder slik: «Fra og med 2025 skal det kun være tillatt med nullutslippsbiler i nybilsalget».

– Skal vi klare 1,5-gradersmålet har vi kun 11 år på oss. Derfor fremmer vi tiltak som vi vet virker og som vil utgjøre en forskjell, sa Høyres miljøpolitiske talsmann Stefan Heggelund til VG tidligere denne uken.

–For Frp vil det være uaktuelt å være med på å forby salg av nye bensin- og dieselbiler om seks år, sier Hoksrud.

Motstand i Høyre

På Høyres landsmøte i 2018 ble et forslag om å øke engangsavgiften for bensin- og dieselbiler strøket, etter mye debatt i forkant. Da var motstanden mot forslaget spesielt stor i Distrikts-Høyre. Det enda mer radikale forslaget i år møter også motstand innad i partiet.

– Jeg er mot forslaget, og flertallet i resolusjonskomiteen vil ikke anbefale å vedta det, sier Mari Holm Lønseth, som er Høyrerepresentant fra Sør-Trøndelag på Stortinget.

Hum mener Høyre ikke er partiet som skal komme med sterkere reguleringer av folk sine liv uten at det er behov for det.

–Vi har sørget for en massiv utrulling av nullutslippsbiler på veiene med Høyre i regjering, og det vil bli flere i årene som kommer. Det er nødvendig å få ned utslippene fra transportsektoren. Derfor er jeg enig i at vi må ha som mål at alle nye personbiler som selges skal være utslippsfrie fra 2025. Men forbud er ikke veien å gå. Vi må heller legge til rette for at flere velger nullutslipp, blant annet gjennom å bygge ut flere ladepunkter i hele landet, sier Mari Holm Lønseth.

Mari Holm Lønseth i Høyre er mot partikollega Heggelunds forslag om å forby bensin- og dieselbiler.
Mari Holm Lønseth i Høyre er mot partikollega Heggelunds forslag om å forby bensin- og dieselbiler. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

–Ren symbolikk

Nybilsalget i Norge dreies stadig med mot elektrifisering. Hittil i år er 42 prosent av bilene helelektriske, et tall som ventes å øke når leveringene av nye modeller kommer skikkelig i gang med nyheter som Tesla Model 3, Audi E-Tron og Kia E-Niro.

– Det er totalt feilslått å tro at vi politikere skal vedta teknologi, og når du vet at Norge utgjør 0,2 prosent av verdens nybilmarked så blir dette bare ren symbolikk som kun evner å irritere folk, sier Hoksrud.

Samferdselspolitisk talsmann Morten Stordalen i Frp trekker frem teknologiutviklingen for diesel og bensinbiler de seneste årene.

– Det har vært en rivende teknologiutvikling for bensin- og dieselbiler de siste årene. En fersk undersøkelse fra tyske ADAC, Nafs søsterorganisasjon, viser at moderne dieselmotorer har ekstremt lave utslipp av miljøskadelige nitrogenoksider. Samtidig har CO2-utslippene fra både bensin- og dieselbiler falt kraftig de siste årene, sier Stordalen.

Innad i regjeringen er det likevel ulike meninger om dette. Kristelig Folkeparti er for.

– Landsmøtet i KrF vedtok dette i forfjor, så Høgre er veldig velkomne etter, sier Tore Storehaug, stortingsrepresentant for KrF.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Den store Volvo-duellen
Sprek hybrid eller barsk diesel, det er spørsmålet i DNs Volvo V60-duell.
02:58 Min
Publisert: