– Nå haster det å komme i gang med arbeidet med et nytt bilavgiftssystem. Hvis regjeringen ikke kommer i gang, frykter vi dårlige hastverksløsninger, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Norges automobilforbund (Naf) til DN.

Forslaget til statsbudsjett for 2019 beholder dagens bilavgiftssystem. Det gir heller ingen varsler om arbeidet med å få på plass et nytt system for bilrelaterte avgifter, som regjeringen har nedfelt i Jeløya-erklæringen. Det bekymrer medlems- og forbrukerorganisasjonen Naf.

Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i Naf.
Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i Naf. (Foto: Naf)

– Bilavgifter er et følsomt tema, både politisk og for oss som forbrukere. Bilen er den nest største investeringen vi gjør etter bolig. Endringer bør derfor være godt utredet og vedtatt i god tid før innføring for å gi nødvendig forutsigbarhet og ønsket effekt, sier Ryste.

– Akkurat nå opplever bilkjøperne å stå i skvis mellom politiske klimamål på den ene siden, mens det på den andre siden ikke eksisterer nok elbiler.

Hastverk er lastverk

I Jeløya-erklæringen heter det at regjeringen skal «Starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025». Som DN har beskrevet før, gir dagens system et stort inntektstap for staten.

– Vi vet av erfaring at politikere med dårlig tid som trenger penger for å fylle hull i budsjettene ikke finner de beste løsningene. Endringene i dagens bilavgiftssystem har vært en suksess fordi vi har hatt forbrukerne med på endringene, nettopp ved å gi forutsigbarhet. Vi må ikke gå bort fra den modellen med langsiktighet og forutsigbarhet, sier Ryste.

Naf mener veiprising, som er en kilometerbasert avgift hvor størrelsen på avgiften bestemmes av når, hvor og hva du kjører, kan være løsningen.

– Veiprising er bedre enn dagens bilrelaterte avgifter, som er en bukett av selvmotsigelser og hull, sier Ryste.

Hun viser til at veibruksavgiften bare gjelder for bensin- og dieselbiler, at engangsavgiften er knyttet til bilens utslipp, men som et engangsbeløp enten du kjører mye eller lite. I tillegg trekker hun frem at trafikkregulerende bompenger er basert på passeringer, ikke på hvor og hvor mye du belaster vei og miljø, og er dermed en uintelligent måte å prise veibruk på.

Forslag i Stortinget

Både KrF og Arbeiderpartiet la nylig inn forslag i Stortinget om å utrede veiprising. Forskjellen mellom de to er at KrF vil erstatte dagens bompenger, mens Ap åpner også for erstatte andre driftsrelaterte bilavgifter.

– Forslagene fra KrF og Ap kan være starten på slutten på dagens bilavgifter og bompenger slik vi kjenner det i dag, sier Ryste i Naf.

Også Høyre vil se på endringer når det kommer til bilavgiftene.

– Jeg er enig med Naf i at dette må på plass. Det er viktig at vedtaket om endringer kommer lenge før det innføres. Vi står overfor en mye større omveltning av bilavgiftssystemet. Slik det er nå går det ikke opp med mindre man endrer måten biler avgiftsbelegges på, sier Henrik Asheim, representant for Høyre og leder i finanskomiteen på Stortinget.

– Hvilken innretning tenker dere på nye bilavgifter?

– Vi har ikke landet på innretning ennå. Høyre må gjøre et arbeid her. Det som er klart er at utslipp skal koste, og lave utslipp skal lønne seg. Lav- og nullutslippsbiler må også bidra inn i finansieringen av veibygging. Jeg tenker dette er noe som må gjøres i tett dialog med bilbransjen og andre aktører som for eksempel Naf, sier Asheim.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Audis første elbil på plass i Norge
7500 nordmenn har reservert Audi e-tron, nå får de endelig mulighet til å se den.
01:35 Min
Publisert: