Under helgens landsmøte skal Høyre avgjøre om partiet vil gå inn for å øke engangsavgiften for bensin- og dieselbiler, melder NRK.

– Vi har ni milliarder kroner mindre i inntekt på statsbudsjettet fra engangsavgiften. Av og til trenger man skatteinntekter, sa statsminister Erna Solberg til NRK.

Nedgangen skyldes det store salget av elbiler som ikke er avgiftsbelagt i det hele tatt, og ladbare hybridbiler som har store avgiftsfordeler.

«Et rent uhell»

Forslaget møter nå motbør fra en rekke kanter. Bilimportørenes Landsforening (Bil) kaller forslaget et arbeidsuhell.

– Det er oppsiktsvekkende at Høyres programkomité foreslår å bryte regjeringsplattformen i spørsmålet om engangsavgift på bensin- og dieselbiler. Formuleringen må være et rent uhell, og kan ikke vedtas på Høyres landsmøte til helgen, sier administrerende direktør Erik Andresen i Bil.

I regjeringsplattformen fra januar i år viderefører regjeringen skattefordelene for elbiler, men åpner for å øke enkelte av komponentene i engangsavgiften, men uten at avgiftsinntektene skal øke.

– Det vil være svært uheldig om det største regjeringspartiet nå sår tvil om Jeløya-erklæringen faktisk gjelder, sier Andresen.

Registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at politikken virker, i hvert fall med hensyn til å endre bilkjøpernes adferd. 37 prosent av registreringene av nye personbiler i mars var elbiler, mens dieselandelen var nede på rekordlave 16 prosent i mars. Noe særlig større elbilandel er det vanskelig å oppnå inntil det kommer flere biler på markedet. De fleste elbiler på det norske markedet er det allerede ventelister og relativt lange leveringstider på.

MOT fra Frp

Fremskrittspartiet har også vist motstand mot en eventuell avgiftsøkning.

– Vi forholder oss til regjeringsplattformen, og der står det at vi ikke skal øke engangsavgiften, sa finanspolitisk talsperson for Frp Helge André Njåstad i NRKs «Politiske kvarter» onsdag.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skriver dette på sin Facebook-side:

«Høyre og Frp får til veldig mye bra sammen. Men noen steder drar vi i ulik retning. Her er en påminnelse om hvorfor det er viktig med Frp i regjering! La det være klart – Frp kjemper MOT økte bilavgifter. Bilistene skal ikke være en melkeku!»

Også forbrukerorganisasjonen Norges Automobil-Forbund (Naf) er svært skeptisk til forslaget. I et debattinnlegg i DN hevder Naf at en slik innstramning av avgiftene kun vil gi to prosent økt elbilandel i 2025, og at det derfor er et forslag ment å fylle statskassen, og ikke å redde klimaet. Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i Naf skriver at politikerne må smøre seg med tålmodighet fordi norske bilkunder allerede står på lange ventelister og at teknologien kommer.

«Å gjøre det dyrere å kjøpe bensin- eller dieselbil øker ikke importkapasiteten til Norge, eller produksjonskapasiteten hos elbilprodusentene,» skriver Sagedal.

I regjeringserklæringen slås det fast at regjeringen skal starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025.

– Denne debatten kan Høyres landsmøte gjerne starte, for den er viktig, sier Erik Andresen.(Vilkår)

Her er grunnen til at elbilene lar vente på seg
Volkswagen venter til 2020 med neste elbil, men viser i mellomtiden en uten ratt og pedaler.
02:06
Publisert: